Ook NOS keert mobiele applicaties de rug toe

Laatste update:  2 april 2010 17:48 info

AMSTERDAM – De NOS zal steeds minder mobiele applicaties gaan ontwikkelen. De omroep heeft de voorkeur voor het mobiele web uitgesproken.

Dat meldt Emerce op de website.

“We gaan publiceren op internet als het kan en enkel via applicaties als het moet”, aldus Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media bij de NOS.

Kosten

“De kosten voor webuitgaven zijn significant lager dan voor het bouwen van applicaties. Bovendien begin ik me af te vragen waarom wij op moeten draaien voor de kosten voor al die verschillende platformen”, gaat Stekelenburg verder.

Erik Huggers, baas bij BBC Digitaal, is het met Stekelenburg eens. “Wij worden belast met de kosten en inspanningen om applicaties te maken voor alle verschillende mobiele platformen. Kan dat niet makkelijker?”, vroeg hij zich in februari af.

Medio 2009 sprak ook Google-ontwikkelaar Vic Gundotra zich uit tegen dergelijke applicaties. “Te duur”, stelde hij toen. “De app store zal geen blijvertje worden.”

Aparte versies

Volgens Gundorta is het voor ontwikkelaars een enorm gedoe om voor alle applicatiewinkels een aparte versie van hun product te maken. De bekendste applicatiewinkel is de App Store van Apple, maar ook Microsoft, Palm en Google hebben een eigen app store ontwikkeld. “De browser zal daarom het platform van belang worden.”

De NOS sluit zich hier nu dus bij aan. “Grafisch en technisch gezien kan je wel meer met een applicatie, omdat die het optimale uit de apparaten halen”, aldus Stekelenburg. Maar de NOS-specialist ziet naast de kosten ook problemen in de onbetrouwbare statistieken.

Betaalde applicaties

“Bovendien is het lastig dat we geen betaalde applicaties kunnen publiceren. We mogen als publieke omroep de markt niet verstoren. Als we nu een applicatie ontwikkelen die succesvol is, zijn we slachtoffer van ons eigen succes vanwege de kosten. Als er reclame in de applicatie zit, gaat het geld regelrecht naar de STER.”

Wanneer commerciële omroepen geld zouden vragen, zou de NOS ook betaalde applicaties kunnen publiceren. Stekelenburg hoopt dan ook stiekem dat dit gaat gebeuren. “Onze allereerste applicaties waren wel betaalde uitgaven. Dat was erg winstgevend.”

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Dure domeinnaam

De Chinese telefoonfabrikant Xiaomi heeft ‚Äč3,6 miljoen yuan (ruim 417.000 euro) uitgegeven aan haar nieuwe, simpelere domeinnaam Mi.com.

Lees meer
Banner NUjournaal Tech

Tekst kopiëren

Een nieuwe Chrome-extensie kan tekst uit afbeeldingen kopiëren, vertalen en wissen. Normaal gesproken is dat niet mogelijk met woorden in plaatjes.

Bekijk de plugin

#fail

De politie van New York is stevig aangepakt op Twitter toen het gebruikers vroeg om foto's met politieagenten. Gebruikers grepen de actie aan om agenten belachelijk te maken en te bekritiseren.

Bekijk de leukste tweets

iOS 7.1.1

Apple heeft iOS 7.1.1 beschikbaar gemaakt. De update lost kleine problemen op en verbeterd Touch ID.

Bekijk de update