Ook NOS keert mobiele applicaties de rug toe

Laatste update:  2 april 2010 17:48 info

AMSTERDAM – De NOS zal steeds minder mobiele applicaties gaan ontwikkelen. De omroep heeft de voorkeur voor het mobiele web uitgesproken.

Dat meldt Emerce op de website.

“We gaan publiceren op internet als het kan en enkel via applicaties als het moet”, aldus Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media bij de NOS.

Kosten

“De kosten voor webuitgaven zijn significant lager dan voor het bouwen van applicaties. Bovendien begin ik me af te vragen waarom wij op moeten draaien voor de kosten voor al die verschillende platformen”, gaat Stekelenburg verder.

Erik Huggers, baas bij BBC Digitaal, is het met Stekelenburg eens. “Wij worden belast met de kosten en inspanningen om applicaties te maken voor alle verschillende mobiele platformen. Kan dat niet makkelijker?”, vroeg hij zich in februari af.

Medio 2009 sprak ook Google-ontwikkelaar Vic Gundotra zich uit tegen dergelijke applicaties. “Te duur”, stelde hij toen. “De app store zal geen blijvertje worden.”

Aparte versies

Volgens Gundorta is het voor ontwikkelaars een enorm gedoe om voor alle applicatiewinkels een aparte versie van hun product te maken. De bekendste applicatiewinkel is de App Store van Apple, maar ook Microsoft, Palm en Google hebben een eigen app store ontwikkeld. “De browser zal daarom het platform van belang worden.”

De NOS sluit zich hier nu dus bij aan. “Grafisch en technisch gezien kan je wel meer met een applicatie, omdat die het optimale uit de apparaten halen”, aldus Stekelenburg. Maar de NOS-specialist ziet naast de kosten ook problemen in de onbetrouwbare statistieken.

Betaalde applicaties

“Bovendien is het lastig dat we geen betaalde applicaties kunnen publiceren. We mogen als publieke omroep de markt niet verstoren. Als we nu een applicatie ontwikkelen die succesvol is, zijn we slachtoffer van ons eigen succes vanwege de kosten. Als er reclame in de applicatie zit, gaat het geld regelrecht naar de STER.”

Wanneer commerciële omroepen geld zouden vragen, zou de NOS ook betaalde applicaties kunnen publiceren. Stekelenburg hoopt dan ook stiekem dat dit gaat gebeuren. “Onze allereerste applicaties waren wel betaalde uitgaven. Dat was erg winstgevend.”

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Jawbone Up24

De Jawbone Up24 is een hippe fitnesstracker, maar voegt hij ook wat toe aan de steeds drukker wordende markt voor wearables?

Lees de review
Banner NUjournaal Tech

Uber-verbod

Neelie Kroes is woedend over het Belgische verbod op taxi-app Uber. Ze doet harde uitspraken als: "Wat is dit voor juridisch systeem?" en "U beschermt geen banen mevrouw, u irriteert mensen!"

Lees verder

Clippy is terug

Clippy, de gehate digitale assistent uit Microsoft Office in de vorm van een paperclip, duikt op in Windows Phone 8.1.

Lees meer

Foto's Amazon-telefoon

Amazon schijnt aan een smartphone te werken, het vermeende prototype is nu op uitgelekte foto's te zien.

Lees meer