Utrechts bedrijf neemt claims van vertraagde vliegtuigpassagiers over

De Utrechtse startup Claimingo betaalt gedupeerde vliegtuigpassagiers een directe vergoeding in ruil voor hun claim.

Reizigers die meer dan drie uur vertraging hebben opgelopen, kunnen een indienen bij de luchtvaartmaatschappij om een deel van hun geld terug te krijgen. Claimingo betaalt gedupeerde passagiers tot 180 euro om hun claim over te nemen. Vervolgens gaat de startup zelf aan de slag met het claimproces.

Claimingo heeft 800.000 euro ontvangen van een Nederlandse investeerder. Volgens de onderneming maakt 80 tot 85 procent van de gedupeerde reizigers geen aanspraak op een vergoeding omdat ze het te veel werk vinden, of uit onwetendheid.   

Tijdens een pilot van drie weken kreeg de onderneming 350 claimverzoeken binnen, waarvan 170 in aanmerking kwamen voor een vergoeding. Inmiddels zijn daarvan 124 claims uitgekeerd en bleken 21 claims onterecht te zijn. 25 claims draaiden uit op een rechtszaak.

De startup wil in de toekomst ook uitbreiden naar andere landen in Europa.

Tip de redactie