Lagere overlevingskans startende webwinkel

Startende ondernemers die alleen met een webwinkel starten hebben een lagere overlevingskans vergeleken met andere beginnende ondernemers.  

Dit blijkt uit de voorlopige resultaten van onderzoeksprogramma Shopping2020 dat 26.500 webwinkels onder de loep neemt.  

Gemiddeld haalt in Nederland 41 procent van alle startende bedrijven het vierde jaar niet. Bij webwinkels ligt dat percentage op gemiddeld 59 procent.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat webwinkels die worden gestart vanuit een fysieke winkel een beter overlevingskans hebben dan webwinkels die alleen met een webwinkel beginnen, zogeheten 'pure players’.

Detailhandelaars

Uit de voorlopige resultaten blijkt verder dat relatief meer vrouwen een webwinkel beginnen. Ook zijn deze ondernemers veel jonger dan gemiddelde entrepreneurs.  43 procent is niet ouder dan 35 jaar. Bij andere detailhandelaars ligt dat percentage op 15 procent.

Verder zijn webwinkels vergeleken met andere detailhandelbedrijven vooral actief in vrijetijdsartikelen, huis-en tuinartikelen, kleding en mode en consumentenelektronica. Webwinkels doen juist weinig met voedingsmiddelen en drogisterijwaren.

Daling

Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal webwinkels met 109 procent, ten opzichte van een daling van een procent bij detailhandelsbedrijven. Jaarlijks worden er veel webwinkels weer opgeheven, maar er komen netto jaarlijks webwinkels bij.

De onderzoekers proberen verder duidelijk te krijgen welke factoren een webwinkel succesvol maken. Deze resultaten worden in januari gepresenteerd.

Lees meer over:
Tip de redactie