Voetbal

Barcelona strikt nieuwe hoofdsponsor voor minimaal 50 miljoen euro per jaar

FC Barcelona heeft woensdag met Rakuten een nieuwe hoofdsponsor gepresenteerd. Vanaf het seizoen 2017/18 prijkt de naam van het Japanse bedrijf vier jaar lang op de shirts van de Spaanse topclub.  

"Rakuten is het grootste internetbedrijf in Japan en een van de grootste in de wereld", zei Hiroshi Mikitani, mede-oprichter van het bedrijf bij de presentatie in het Camp Nou. "FC Barcelona is de grootste club ter wereld, daarom passen we goed bij elkaar."

"We willen niet alleen sponsor van de club zijn, maar ook helpen met de ontwikkeling van de club op verschillende gebieden."

De webwinkel voor onder meer elektronica gaat per jaar minimaal 54 miljoen dollar (50 miljoen euro) aan Barcelona betalen. Met prestatiebonussen kan dat bedrag oplopen tot maximaal 61,7 miljoen euro. Als Barcelona bijvoorbeeld de Champions League wint, krijgt de club bijna 5 miljoen extra van Rakuten.

De huidige hoofdsponsor van Barcelona - Qatar Airways - maakt elk jaar 33,5 miljoen euro over voor de sponsoring.

"Rakuten is een jonge onderneming, die erg sterk is op het gebied van de moderne technologie", sprak Barcelona-voorzitter Josep Maria Bartomeu. "Op dat vlak kan de club nog veel leren. We kijken uit naar een duurzame samenwerking."

FC Barcelona voerde in de afgelopen periode gesprekken met vijf potentiële hoofdsponsors.

Nieuwe sponsor FC Barcelona

Deel deze foto via:

Terug naar slideshow

Unicef

FC Barcelona was lange tijd een van de weinige clubs die zonder sponsor op het shirt speelde. In 2006 verscheen de naam van Unicef op het tenue, maar Barcelona maakte geld over aan de kinderrechtenorganisatie in plaats van andersom.

In 2011 maakte Unicef plaats voor de Qatar Foundation en later Qatar Airways op de borst van het Barcelona-tricot. Unicef bleef wel partner van Barcelona en staat nog altijd op de rug van het shirt.

De huidige overeenkomst met Unicef loopt tot 2020. Barcelona maakt jaarlijks 2 miljoen euro over.

Lees meer over:

Blijf live op de hoogte met de app

Blijf live op de hoogte met de app
Door een innovatieve opzet in de vorm van een liveblog is de nieuwe app van NUsport nóg actueler.

Hiphop, Ronnie Flex en dammen

Hiphop, Ronnie Flex en dammen
Jan Groenendijk en Roel Boomstra strijden om WK-titel en voor hipper imago van hun sport.
Tip de redactie