Wielrennen

Sky-baas Brailsford springt in de bres voor in opspraak geraakte Wiggins

Bradley Wiggins is niet over de schreef gegaan met de medicatie die hij gebruikte tussen 2011 en 2013. Dat stelt teambaas Dave Brailsford van Sky in een interview met de BBC. 

“Hij gebruikte het niet om zijn prestaties te verbeteren”, zegt Brailsford stellig. “Ik ken Bradley al heel lang en hij heeft veel last van astma en allergieën.”

“Hij heeft toen een specialist bezocht en kreeg daarvoor toestemming van de autoriteiten. Ik vertrouw erop en geloof dat alles op een eerlijke manier is verlopen.”

Wiggins raakte vorige week in opspraak nadat een hackerscollectief onthulde dat hij tussen 2011 en 2013 injecties kreeg met een hoge dosis corticosteroïdes. De internationale wielerfederatie UCI en de Britse wielerbond hadden daarvoor toestemming gegeven.

Wiggins reed in die periode voor Team Sky. Ook bij de door hem gewonnen Tour de France van 2012 zou Wiggins de medicatie hebben ingespoten.

De onthullingen komen Wiggins op veel kritiek te staan. Zo liet Tom Dumoulin weten dat hij het zaakje vindt stinken.

Schaduw

Volgens Brailsford werpen de beschuldigingen geen schaduw over de prestaties van Team Sky in de afgelopen jaren en kunnen de mensen '100 procent vertrouwen' in het team houden.

"Het antidopingstandpunt is namelijk de reden waarom we dit team zijn begonnen. Ik kan garanderen dat niemand in dit team onder druk is gezet of wordt gezet om iets buiten de regels te doen."

De Brit maakte bekend dat de ploeg meer transparant wil zijn over het medicijngebruik van de coureurs, maar zei ook dat de wielrenners niet gedwongen worden om deze gegevens openbaar te maken.

Tip de redactie