Wielrennen

Eneco stopt na twaalf jaar als hoofdsponsor Eneco Tour

De Eneco Tour door Nederland en België draagt vanaf volgend jaar een nieuwe naam. Energieleverancier Eneco stopt na twaalf jaar als hoofdsponsor van de wielerkoers.

Eneco verbond in 2005 zijn naam aan de etappewedstrijd die voorheen bekend stond als de Ronde van Nederland. Samen met sport- en mediabedrijf Golazo, dat de organisatie en wedstrijdleiding regelt, zorgde de hoofdsponsor ervoor dat de Eneco Tour een prominente plaats heeft gekregen op de wielerkalender.

Beide partijen maakten vrijdag bekend dat de wielerkoers onder een andere naam verder gaat. Golazo neemt de licentie van de wedstrijd voor de UCI WorldTour over van Eneco, waardoor de etappekoers onderdeel uit blijft maken van de belangrijkste wedstrijdenreeks.

"We hebben veel geïnvesteerd in de wielersport en hebben daar ook bijzonder veel voor terug gekregen'', zei Jeroen Overgoor, communicatiedirecteur van Eneco.

"Tegelijkertijd is ons bedrijf in de afgelopen twaalf jaar ingrijpend veranderd. In plaats van een energieleverancier, zijn we steeds meer een duurzame en innovatieve dienstverlener. Bij deze positie passen ook nieuwe keuzes in marketing, sponsoring en communicatie, die beter aansluiten bij onze strategie."

Boom

Golazo rekent erop snel een nieuwe hoofdsponsor te kunnen presenteren voor de etappekoers. "Met de bevestiging door de UCI dat we kunnen doorgaan als WorldTour-wedstrijd, is de continuïteit verzekerd en ligt de weg open om de wielerliefhebbers in de lage landen een rittenkoers van het hoogste niveau te kunnen blijven voorschotelen'', aldus directeur Bob Verbeeck.

Lars Boom is de enige Nederlandse winnaar van de Eneco Tour, in 2012. De editie van dit jaar wordt zondag beslist.

Lees meer over:

Alles over GP Monaco

Alles over GP Monaco
Dit moet je weten over de race op de straten van Monte Carlo. 'Het is de Super Bowl van de Formule 1.'  
Tip de redactie