KNSB en schaatsteams akkoord over nieuwe samenwerking

De KNSB, de Vereniging Professionele Schaatsteams (VPS) en de atletenvereniging hebben een akkoord bereikt over de nieuwe collectieve samenwerkingsovereenkomst (CSO).

De nieuwe CSO, dat middels een tweejarig cotract vastgelegd zal worden, bevat onder meer de afspraak dat er fors geïnvesteerd gaat worden in 'nieuwe verdienmodellen in het schaatsen', zo meldt De Telegraaf zaterdag.

Daarnaast is er overeenstemming bereikt over de logoverdeling op de schaatspakken en wordt er door de schaatsteams gezamenlijk geld gestoken in talentontwikkeling.

Eén van de manieren waarop men verwacht nieuwe geldbronnen aan te kunnen boren is zogeheten 'fanbase-activatie'. Daarbij worden de porno-industrie en televisieprogramma's als The Voice als voorbeelden gezien. Schaatsfans zullen in de toekomst moeten gaan betalen voor speciale content.

'Next level'

"We hebben in Nederland miljoenen schaatsfans. Die kunnen digitaal al heel veel  gratis zien, horen en meemaken, maar soms moet er voor een 'next level' betaald worden", zegt Jan Driessen, de oud-directeur communicatie van Aegon die bemiddelde tussen de KNSB, VPS en de atletenvereniging, toen het vertrouwen tijdens de onderhandelingen tot een dieptepunt was gedaald.

"Een foto van Ireen en Koen tijdens de Spelen in Sotsji haalde via social media een bereik van ruim vier miljoen mensen, dat is waardevolle content waar je als sport iets mee moet doen. Ik heb er als consument best vijftig cent voor over om via exclusieve video's een kijkje achter de schermen te krijgen van de allerlaatste voorbereiding van Sven Kramer op zijn race. Als een miljoen mensen dat doen, heb je zomaar vijf ton verdiend", vervolgd Driessen.

Met het voornemen om fans te laten betalen voor zulke content, hoopt men ervoor te zorgen dat de schaatsteams minder afhankelijk zullen worden van de sponsoren. "Dat is best moeilijk, maar ik denk dat zoiets kan met de creatie van een grote centrale fanbase. Sterker, de sport wordt juist voor sponsors weer veel interessanter vanwege die fanbase", aldus Driessen.

Logoverdeling

De discussie over de logoverdeling op de schaatspakken heeft geleid tot de afspraak dat bij internationale wedstrijden drie logo's op de outfit gereserveerd worden voor de hoofdsponsor van de KNSB, KPN en de belangrijke merkenteams er vijf krijgen. Ook de schaatser zelf krijg de mogelijkheid om een logo op zijn of haar pak individueel te vermarkten.

Een woordvoerder van de KNSB bevestigd desgevraagd het verhaal. "Er is maandag nog een laatste bijeenkomst om de puntjes op de i te zetten, maar de CSO is vrijwel rond. Een week later zullen dan de contracten ondertekend worden."

Lees meer over:
Tip de redactie