Woods ontloopt diskwalificatie op Masters

Tiger Woods is zaterdag diskwalificatie op de Masters ontlopen. De Amerikaanse golfer moet met twee extra slagen aan de derde ronde beginnen omdat hij vrijdag een strafbal niet vanaf de juiste plaats sloeg.

Bekijk de beelden van het incident

Woods start de derde ronde nu met een score van één onder par, vijf slagen achter leider Jason Day.

Officials onderzochtten zaterdag of Woods vrijdag op de vijftiende hole zijn golfbal op de verkeerde plek zou hebben neergelegd.

Woods was tijdens de tweede ronde op de baan van Augusta National goed op dreef, maar een perfect ogende slag raakte de pin en rolde - onder meer vanwege de spin - het water in.

De nummer een van de wereld koos er niet voor om de bal vanuit de dropzone te spelen, maar terug te gaan naar de plek waarvandaan hij de wedgeslag sloeg. Hij redde na een uitstekende (volgende) slag zijn bogey.

Juiste beslissing

''Ik ging naar de plek waar ik mijn bal het water in had geslagen, maar dat was geen goede positie om verder te spelen'', zei Woods over het incident.

''Daarom ging ik terug naar de plek waar ik eerder had afgeslagen en legde mijn bal twee meter verder terug. Ik had het idee dat het de juiste beslissing was om daar af te slaan en dat was ook zo.''

Woods had door het verplaatsen van de golfbal gediskwalificeerd kunnen worden voor het overtreden van de regels, maar de officials besloten de Amerikaan alleen een straf van twee slagen op te leggen.

Via Twitter liet de Amerikaan weten dat hij straf heeft geaccepteerd. "Ik heb de situatie vanmorgen met de officials besproken. Ik begrijp en respecteer het besluit.''

"Ik dacht dat ik correct handelde en was me er niet bewust van dat ik de regels overtrad'', aldus Woods.

Lees meer over:
Tip de redactie