Deelnemers Dakar Rally ontvangen laatste stempels

CLERMONT-FERRAND - Ook de Dakar Rally kent zijn bureaucratie. Oudejaarsdag, een etmaal voor de start, trekt een klein leger Franse keurmeesters langs de karavaan om de voertuigen van top tot teen te inspecteren. De honderden rallyrijders mogen pas vertrekken op 1 januari als alle achttien stempels binnen zijn. "Dit is show. De organisatie wil de rally zo lang mogelijk in Europa houden om de sponsors te plezieren", weet Hans Bekx.

De vrachtwagenchauffeur uit Mariaheide, die voor de zesde keer meedoet aan de woestijnrally, heeft zijn gloednieuwe DAF zojuist in de grote evenementenhal nabij Clermont-Ferrand geparkeerd: "Ik vind het een stressdag. Het is controle op controle op controle. En ze wijken heel makkelijk af van de eigen reglementen. Je wordt er soms doodmoe van. Maar zeuren helpt niet. Het is keuren en niets zeggen."

Keuring opnieuw

"Als je geen Fransman bent, zijn de regeltjes net iets anders", is de ervaring van Herman Vaanholt, co-piloot van Chris Leyds. De Bowler Wildcat van het duo was dinsdagavond bijna door de keuring, toen de organisatie ermee ophield: "Het was tijd om te sluiten. We hadden alleen nog een stempeltje nodig voor een isolatiedekentje. Dat is toch bizar. Moesten we woensdagochtend om acht uur weer present zijn."

De Kia Sorento's van Herman Hutten en Bob ten Harkel mankeerden niets. Wel was er een financieel probleem. "Er stond volgens de organisatie nog een rekening open van 85.000 euro", vertelt Henny den Toom, co-piloot van Ten Harkel. "Dan kost het een uurtje om uit te leggen dat alles wel keurig netjes betaald is."

Hydraulische veren

De truck van Wuf van Ginkel trok nogal bekijks. Zo'n beetje alle keurmeesters doken onder de Ginaf, die is uitgerust met onafhankelijke wielophanging en hydraulische veren. "Met dit concept rijdt niemand. Ik verwacht er veel van; de wagen rijdt heel comfortabel", aldus Van Ginkel.

De inspectie verliep uiteindelijk op rolletjes. "Ze waren met een half uur klaar. En toch heb je ergernis. Die Fransen kunnen af en toe zo autoritair zijn en dat is lastig. Maar het heeft geen zin om tegen te sputteren, want dan gaan ze alleen maar moeilijker doen."

Favorietenteam De Rooy

Alleen Jan en Gerard de Rooy slaan de keuring ontspannen gade. Vader en zoon behoren tot de favorieten voor de eindzege in het vrachtwagenklassement en zijn inmiddels uithangbord van de rally. Een grote poster van DAF-team De Rooy hangt op 460 plekken in de stad Clermont-Ferrand, thuisbasis van bandenfabrikant Michelin.

"Ze vonden onze nieuwe schokdempers wel interessant", zegt Gerard, maar onze auto's zijn bij de voorkeuring geweest. Dan kijken ze nu alleen of er in de tussentijd niets is veranderd. Ach, ze vinden altijd wel wat. Al is het maar een plakkertje dat scheef zit."

Tip de redactie