Hoger budget in Formule 1

PARIJS - De budgetlimiet die vanaf 2010 van kracht is voor formule 1-teams, is verhoogd van 33 miljoen naar 45 miljoen euro.

Dat heeft de internationale autosportfederatie (FIA) donderdag bekendgemaakt. De FIA komt daarmee tegemoet aan de wens van de grote autofabrikanten.

Beperkingen

Renstallen die vanaf volgend jaar actief zijn in de belangrijkste autosportklasse, mogen meer uitgeven dan de 45 miljoen, maar zij krijgen dan wel allerlei technische beperkingen opgelegd.

Teams die zich aan het afgesproken budget houden, krijgen meer vrijheden bij het ontwikkelen van hun bolide.

De FIA geeft ook toestemming voor het uitbreiden van het aantal auto's op de startgrid van 24 naar 26.

Wereldkampioenschap

''Dertien teams van twee bolides zijn welkom in het wereldkampioenschap van volgend jaar'', aldus de FIA. Renstallen moeten zich voor 29 mei 2009 inschrijven en aangeven of zij met het uitgavenplafond gaan werken.

De FIA heeft de budgetlimiet ingesteld om de kosten in de Formule 1 te drukken.

Dat is nodig omdat de autobranche wereldwijd is ingestort en grote sponsors afhaken. Doel van het plafond is bestaande teams te behouden voor de koningsklasse en nieuwe teams aan te trekken.

Salarissen

Aanvankelijk zouden de renstallen alle kosten moeten betalen uit het vastgestelde budget, maar daar is de FIA onder protest van de meeste Formule 1-teams van afgeweken.

De salarissen van de coureurs, kosten voor marketing en gastenontvangsten en eventuele boetes vallen buiten de afgesproken 45 miljoen euro.

Voor alleen het beginjaar 2010 geldt ook dat de kosten van de motor buiten het budget vallen.

Duurzaam

De autosportfederatie zet wel een eerder aangekondigde wedstrijdregel door. De bolides mogen vanaf 2010 niet meer bijtanken tijdens de races.

Op deze manier bespaart de Formule 1 op het vervoer van benzine naar de circuits en geeft het een impuls aan de ontwikkeling van duurzame brandstoffen.

Tip de redactie