Doping

Antidopingbureau WADA hoopt op extra geld via media en sponsors

In een poging om het budget in de strijd tegen verboden middelen in de sport te verhogen wil het internationale antidopingbureau WADA nieuwe geldbronnen aanboren. Daarbij wordt gekeken naar media en sponsors.

Volgens voorzitter Craig Reedie zou een speciale belasting van 0,5 procent op mediarechten zijn organisatie goed van pas komen.

Daaruit zou jaarlijks een bedrag van 175 miljoen dollar (circa 150 miljoen euro) naar WADA kunnen vloeien. Reedie heeft de waarde van de mediarechten van sportwedstrijden wereldwijd op opgeveer 35 miljard dollar geschat.

"Deze zendgemachtigde stations bedienen een miljardenpubliek", liet hij maandag weten op de website van WADA. "Zij moeten belang hebben bij schone sport, zoals ook de sporters zelf en de fans dat hebben."

Reedie zoekt ook extra inkomsten in de hoek van de kapitaalkrachtige sponsors. Volgens de WADA-preses is met sportsponsoring mondiaal een bedrag gemoeid van ongeveer vijftig miljard dollar.

"Alle partijen die geld verdienen aan sport, zullen extra inspanningen moeten leveren om een grote schoonmaak mogelijk te maken", betoogde Reedie.

IOC

WADA werkt nu nog jaarlijks met een budget van dertig miljoen dollar. Daarvan komt de helft van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) en de rest van overheden.

Reedie zei in november nog dat hij bij nationale regeringen zou vragen om extra geld waarna hij bij het IOC zou aankloppen om het opgehaalde bedrag eveneens te doneren.

WADA heeft volgens Reedie een hoger budget nodig om meer onderzoek te kunnen doen naar dopingmiddelen en dopingpraktijken in de internationale topsport, zeker gezien de recente ontwikkelingen in bijvoorbeeld de Russische atletiek.

Lees meer over:

Uitslagen wereldbeker Thialf

Uitslagen wereldbeker Thialf
Ireen Wüst en Kjeld Nuis veroveren goud in het vernieuwde Thialf.

Samenvattingen Champions League

Samenvattingen Champions League
Reus bezorgt Borussia Dortmund punt bij Real, terwijl FC Porto hard uithaalt tegen Leicester City.
Tip de redactie