Massaclaims tegen NN ingediend in woekerpoliszaak

Claimorganisatie Wakkerpolis en de Consumentenbond hebben afzonderlijk een claim ingediend tegen verzekeraar NN Group (Nationale-Nederlanden) vanwege onterecht in rekening gebrachte kosten voor een beleggingsverzekering.

Wakkerpolis eist namens zo'n half miljoen klanten van NN 3,2 miljard euro. Deze collectieve woekerpolisclaim volgt op een vorig jaar gewonnen proefprocedure over één dossier.

Daarbij bepaalde klachteninstituut Kifid dat NN de eerste kosten van een beleggingsverzekering moest vergoeden, omdat de klant niet goed werd geïnformeerd over die kosten.

Aanknopingspunten

Wakkerpolis stelde destijds al dat die uitspraak aanknopingspunten bood voor een collectieve zaak. Volgens de claimorganisatie is gemiddeld voor ongeveer 5.500 euro per klant aan onterechte kosten ingehouden.

"We zouden dat graag in goed overleg schikken, maar dat wil NN niet. Dan moet het maar op deze manier, een alternatief is er niet", laat de advocaat van Wakkerpolis weten.

Druk

"Dit sleept nu al jaren. Deze gelijktijdig opgevoerde druk zou NN toch moeten laten beseffen dat het tijd wordt voor een adequate regeling met haar klanten", stelt Bert Jan Tiesinga van Wakkerpolis.

De claimorganisatie zegt dat de claim is gebaseerd op een analyse van meer dan 2.200 individuele polissen. "Die specificaties zijn door NN zelf aangeleverd en vormen voor ons de smoking gun"benadrukt Tiesinga.

"NN heeft die kosten bij iedereen in rekening gebracht, zonder dat iemand dat door had. Zo werkt het niet in Nederland."

NN

Een woordvoerder van NN laat weten de claim van Wakkerpolis eerst te willen bestuderen. De verzekeraar gaat niet in op de uitnodiging om komende vrijdag over een schikking te praten.

De beschuldiging van Wakkerpolis dat NN niet wil schikken, wijst de woordvoerder van de hand. Hij benadrukt dat het bedrijf in het verleden wel eens in individuele gevallen schikkingen heeft getroffen.

De claimorganisatie strijdt voor een compensatie voor alle klanten die tussen 1990 en 2008 een beleggingsverzekering van Nationale-Nederlanden hadden.

Consumentenbond

"Het bedrijf bracht stiekem torenhoge kosten in rekening en de gedupeerde klanten blijven maar wachten op een redelijke compensatie", zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. 

"We zijn met Nationale Nederlanden niet tot een overeenkomst gekomen, dus nu is het aan de rechter." De organisatie richt zich in de zaak op de polissen Flexibel Verzekerd Beleggen, Bedrijfs Effect Sparen, ING Bank Privé Pensioenplan, ING Bank Bedrijfsspaarpolis en ING Bank Flexibel Spaarplan.

Eind vorig jaar heeft de belangenorganisatie ook verzekeraar ASR gedaagd. In deze zaak gaat het om meer dan 200.000 mensen met een Waerdye-polis.

Lees meer over:
Tip de redactie