Afnemers jeugdzorg Schouwen-Duiveland tevreden

SCHOUWEN-DUIVELAND - De tevredenheid respondenten over de jeugdhulp in de gemeente Schouwen-Duiveland nam in 2015 over het algemeen toe. 

Dat blijkt uit rapportage van de Kinderombudsman. De gemeente werkte in opdracht van de Kinderombudsman mee aan een onderzoek naar de toegang en kwaliteit van de Jeugdhulp in 2015. Bij het onderzoek werden 17 respondenten ondervraagd. 

Toegang

De respondenten beoordeelden de toegang tot jeugdhulp in Schouwen-Duiveland gemiddeld met een 7,3. De gemeente scoort daarmee een half punt boven het landelijk gemiddelde. 

Kwaliteit

De kwaliteit van de hulpverlening steeg licht van een 7.1 naar een 7.4. Een kwart van de ondervraagden ervaart nu betere kwaliteit in de hulpverlening dan voor decentralisatie van de jeugdzorg. De overige 75 procent merkt geen verschil. 

Wachtlijsten 


Een deel van de respondenten kreeg te maken met een wachttijd tussen de twee en vier maanden en ervaren dat als een probleem. Volgens de gemeente is de lange wachttijd het resultaat van wachtlijsten bij zorgaanbieders. "De gemeente wil dat cliënten zo snel mogelijk worden geholpen en gaat daarom goede afspraken maken", aldus een woordvoerder.

Verantwoordelijk 

Een ruime meerderheid van de respondenten weet dat gemeente vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk is voor jeugdhulp. Alle ondervraagden geven aan dat ze weten wat ze moeten doen als ze nieuwe of andere jeugdhulp nodig hebben.

Tip de redactie