'Parkeertarieven verlagen maakt centrum niet vitaler'

Niet de parkeertarieven, maar de sfeer en mix van winkels, horeca en andere voorzieningen bepalen de aantrekkelijkheid van winkelcentra. Dat stellen Jeroen Roelands en Guido Scheerder van Goudappel Coffeng.

“De discussie over betaald parkeren leidt vooral af. Laten we ons op de echte vraagstukken richten.” Roelands en Scheerder zijn respectievelijk adviseur Parkeren & lokatieontwikkeling en adviseur Ruimtelijke economie bij het Deventer bedrijf dat zich bezighoudt met vele aspecten van mobiliteit.

De adviseurs zien dat de vingers vaak en snel naar parkeertarieven worden gewezen wanneer winkelcentra – bijvoorbeeld in Deventer – minder in trek geraken. Vaak onterecht.

“Google even op nieuwsberichten over parkeren en de teneur is helder. Parkeren is veel en veel te duur. Winkelgebieden zitten massaal in de malaise door betaald parkeren. Politici zijn er als de kippen bij – zeker in lokale verkiezingstijden – om daadkrachtig ingrijpen te bepleiten. Door dit mediageweld zou je het bijna gaan geloven. Daar zit precies onze pijn. Winkelgebieden worden niet vitaler door krantenkoppen."

Functie

De heren hebben dan ook een duidelijke boodschap voor winkeliers en politici. “De functie bepaalt de vraag naar parkeren en niet andersom. Ga werk maken van sfeer en een nog mooiere mix van winkels, horeca en andere voorzieningen.

"Bedenk wat je wilt met je winkelgebieden op de onvermijdelijk rustige delen van de week. Ga werk maken van het nieuwe winkelen. Dat is echt meer dan gratis WiFi."

"Hoezo heb je een auto nodig om geld uit te geven? Koester die fietsers en bus- of treinreizigers. Zij komen vaker en blijven langer. Misschien moeten de parkeertarieven wel omhoog!” Roelands en Scheerder verbazen zich over het feit dat sommige politici afscheid willen nemen van een instrument als betaald parkeren.

“Met een passend parkeerregime beïnvloedt je hoe mensen naar de (winkel)centra komen, hoelang ze er willen blijven en waar je de ‘overlast’ van autoverkeer wilt hebben. Niet parkeertarieven maar ongebreideld zoekverkeer, uitlaatgassen en winkelfiles doen afbreuk aan de aantrekkelijkheid van winkelcentra.”

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op 
Tip de redactie