MoneyWays leert schooljeugd omgaan met geld

De gemeente Roosendaal doet mee met het project MoneyWays. Dat betekent dat jongeren in het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs les krijgen over het omgaan met geld. 

Op deze manier moet voorkomen worden dat zij schulden maken of teveel geld uitgeven. Wethouder Corné van Poppel heeft het project MoneyWays, ontwikkeld door Diversion en het Nibud, omarmd omdat veel jongeren een te rooskleurig beeld van hun financiële toekomst hebben.

Hij is dan ook uitermate content over de wijze waarop het onderwijsveld deze zorg deelt en met zo’n vijftig klassen gaat deelnemen. Daarmee onderstreept datzelfde onderwijsveld de noodzaak om op preventieve wijze aandacht aan deze problematiek te besteden.

Idee

Voorkomen is beter dan genezen. Een probleem bijtijds tackelen verdient de voorkeur boven achteraf bijsturen. Wethouder Van Poppel is daarom erg gecharmeerd van het MoneyWays project dat jongeren stapsgewijs beter leert omgaan met geld. "Vroeger kreeg de jeugd zakgeld in handen. Ze wisten wat ze uit konden geven, omdat ze het ook echt bezaten. Er werd in die tijd ook ergens voor gespaard."

Tegenwoordig wordt het betaalverkeer gedomineerd door betalen met plastic of zelfs contactloos. Dat zoiets leidt tot problemen laat zich raden. De wethouder daarover: "Het project MoneyWays is op de eerste plaats bedoeld om preventief te werken, maar we willen ook het taboe doorbreken. Jongeren die schulden hebben, durven dat niet zo maar toe te geven. En dingen kopen op afbetaling vergroot uiteindelijk ook alleen de geldzorgen maar."

Deelname

"Het project bespreekt naast ‘leren omgaan met geld’ ook de sociaal-emotionele kant ervan, en hoe schulden en armoede een rol in het dagelijks leven spelen. MoneyWays wordt op drie dagdelen aangeboden en is bestemd voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs en voor de onderbouw van het middelbaar beroepsonderwijs. Als je weet dat nagenoeg alle scholen gaan deelnemen, dan betekent dat we het project uitrollen over zo’n 50 klassen", duidt de wethouder de enthousiaste reactie van het onderwijsveld.

De opsomming van deelnemende scholen is indrukwekkend te noemen: Norbertus, Gertrudis, Jan Tinbergen, Kellebeek, Da Vinci en Zoomvliet hebben allemaal toegezegd het project in te zetten. "In 2015 deden er in Nederland al zo’n 27 plaatsen mee, maar trof je in West-Brabant nog geen deelnemers. We hopen met onze deelname aan dit project ook omliggende gemeenten te stimuleren eraan deel te nemen." Het leren omgaan met geld, maar ook het uit de taboesfeer halen van schulden en armoede, maken het project zo zinvol.

Tip de redactie