Basisschool Het Palet krijgt nieuwe Daltonlicentie

Op ludieke wijze heeft de Openbare Basisschool Het Palet op dinsdag de vernieuwde licentie voor Daltononderwijs ontvangen. Wethouder Martien de Bruin dacht de licentie eenvoudigweg aan de Rucphense school te kunnen overhandigen, maar dit liep anders. 

Aan het begin van de schooldag was wethouder De Bruin al op het schoolplein aanwezig. Directeur Ruud van Eekelen stond hem te woord in het bijzijn van alle leerlingen en diverse ouders. Na het welkomstwoord van Van Eekelen, meldde de wethouder dat hij de licentie niet bij zich had, maar dat deze eerder naar de Daltonschool toegestuurd was. De directeur wist van niets.

Kinderen konden vertellen dat er boeven in de school waren geweest, genaamd de Daltons. Die hadden vast en zeker de koker met de licentie gestolen. Gelukkig waren de kinderen met zo velen dat zij de beruchte boeven te pakken kregen. Hierdoor kon de wethouder alsnog de vijf jaar geldige licentie officieel overdragen aan, de op dat moment als Lucky Luke verkleedde, directeur.

Kernwaarden

"Het Daltononderwijs kent vijf kernwaarden: samenwerking, verantwoordelijkheid, effectiviteit, zelfstandigheid en reflectie", legt Van Eekelen uit. "Leerlingen werken samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken. Hierdoor leren zij met elkaar om te gaan en elkaar te helpen. Dit vergemakkelijkt het leren. Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve en verantwoordelijke leerhouding ontwikkelen." 

"In plaats van de traditionele stilzit- en luistermethode ontstaat er met de Daltonmethode meer effectiviteit en efficiëntie. De leerlingen worden hierdoor ondernemender en zelfstandiger. Daarnaast maken de leerlingen vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd van een opdracht. Deze beoordelen ze naderhand in een zelfreflectiemoment. Hierdoor gaan ze vanzelf inzien of hun aanpak de beste manier was of niet.”

Het Palet

Naast het Daltononderwijs kenmerkt Het Palet zich ook door de kleinschaligheid. Ook is het de enige openbare school binnen de gemeente Rucphen. "Sommige mensen denken dat we een school voor speciaal onderwijs zijn", geeft Van Eekelen aan.

"Dat is een misverstand. Wij zijn een school met een ander soort onderwijs als de traditionele methode. Natuurlijk hebben we ook leerlingen die speciale aandacht nodig hebben. Die aandacht kunnen we gelukkig ook geven door onze relatief kleine klassen. Er is tijd en ruimte voor alle kinderen. Maar we zijn vooral een Daltonschool."

Tip de redactie