Eigen gebouw voor voortgezet onderwijs op Mytylschool

De Mytylschool Roosendaal heeft dit schooljaar een splinternieuw gebouw in gebruik genomen voor het voortgezet speciaal onderwijs (VSO). 

Leerlingen van dertien tot twintig jaar oud volgen in het VSO-paviljoen onder meer praktijklessen. Bijzonder is dat het schoolpand niet bestaat uit klaslokalen, maar uit een grote open ruimte met een kookgedeelte. Daarboven bevindt zich een vide met computers en een plek waar leerlingen zich bijvoorbeeld met hun mentor kunnen terugtrekken.

In de VSO worden scholieren voorbereid op een baan of op een plek in de dagbesteding. Leerlingen krijgen daarom naast algemene vakken les in administratie, schoonmaken, horecavaardigheden en groen en techniek.

In het paviljoen bevindt zich een grote keuken met een spoelkeuken, kookplaten en een hooglaagtafel. Op deze manier kunnen de scholieren leren hoe ze zelf in de keuken kunnen werken.

Boomhut

Leerlingen Kelly van Dorst (18) en Bart Holster (15) zijn blij met het paviljoen. Op deze manier heeft het voortgezet onderwijs een eigen gebouw. Alleen voor theorielessen gaan ze af en toe nog naar het hoofdgebouw. Voorheen waren alle lessen daar. "Nu zitten we niet meer tussen de kleintjes. Dat is wel fijn", geeft Kelly aan. Bart ziet nog wel een voordeel: "Ik kan me zo veel beter concentreren!"

Het leukste aan het nieuwe schoolpand vinden de twee de boomhut. Die bevindt zich achter de computerruimte en geeft zicht over het gehele paviljoen: "Daar kunnen we ons lekker terugtrekken." Het paviljoen is multifunctioneel en kan ook makkelijk worden gebruikt voor bijvoorbeeld een schoolfeest of een vergadering. Daarnaast zijn er zonnepanelen aangebracht, zodat het gebouw energieneutraal is. Ook beschikt het paviljoen over een warmtepomp.

Kluisjes

De scholieren van de Mytylschool hebben meegedacht over de inrichting van het VSO-paviljoen. Zo kwam niet alleen de boomhut er op hun initiatief, maar ook een mobiele bar die voor de pauzes kan worden gebruikt.

Kelly en Bart zijn dik tevreden over het nieuwe gebouw, maar ze hebben nog wel één suggestie: "We willen graag nog kluisjes." De leerlingen maken het paviljoen onder begeleiding zelf schoon. Dat gebeurt in het kader om te worden voorbereid op zelfstandigheid. 

Uitstromen

Op de Mytylschool krijgen leerlingen met een motorische beperking, een lichamelijke of meervoudige handicap of een chronische ziekte les. Het gaat om kinderen en jongeren die niet kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs. In de VSO volgen de scholieren steeds meer praktijklessen en staat groei op sociaal- en emotioneel gebied centraal.

"We hebben op de Mytylschool verschillende groepen die aansluiten op het niveau van de leerling. Daarbij kijken we naar maatwerk. Het is de bedoeling dat alle leerlingen de school uiteindelijk verlaten naar een passende vervolgbestemming. Op deze manier vliegen ze goed uit naar een hopelijk mooie toekomst", besluit Van Dorst-Meeuwis.

Tip de redactie