ColSensation 2016 levert al bijna kwart miljoen op

ColSensation, het Roosendaalse initiatief om op de Mont Ventoux in Frankrijk geld in te zamelen voor de kankerbestrijding, is vrijdag succesvol verlopen. Er is al bijna 250.000 euro ingezameld.

Jaarlijks beklimmen de deelnemers van ColSensation – voornamelijk afkomstig uit Roosendaal en omgeving – de Franse Mont Ventoux. Ze doen dat lopend of op de fiets.

Het Roosendaalse bedrijf Optiek van Wely is hoofdsponsor van ColSensation. Eigenaar Diederik van der Heijden hecht aan teambuilding en stelt daarom zijn personeel in de gelegenheid mee te reizen naar Frankrijk. Er is één voorwaarde: ze moeten zelf ook zo veel mogelijk geld inzamelen voor het goede doel.

Van der Heijden: "Ik vind het een prachtig evenement, onder andere omdat van de opbrengst vijftigduizend euro naar een regionaal doel gaat." De rest is voor KWF Kankerbestrijding. Dat gebruikt het geld voor twee door ColSensation gekozen onderzoeken voor de bestrijding van kanker, zodat het op termijn geen levensbedreigende ziekte meer is.

Saamhorigheidsgevoel

Iedereen heeft zijn eigen redenen om mee te doen aan ColSensation. “Wat mij aanspreekt is het geweldige gevoel van saamhorigheid. Ik neem tijdens de beklimming in gedachten altijd een paar mensen mee. Wat het extra mooi maakt is de gezelligheid, de prachtige omgeving, en ik ben gek op wielrennen. Vorig jaar ben ik driemaal op en neer geweest.”

Dit jaar heeft Van der Heijden het rustiger aan gedaan, vertelt hij na afloop telefonisch. “Ik ben iets voor 6.00 uur gestart en heb er een 1.35 uur over gedaan. Het weer was niet zo slecht als verwacht, maar de top van de Ventoux zat in de bewolking en veel warmer dan een graad of vijf, zes was het niet."

In de afdaling kreeg hij een lekke band. "Daardoor maakte ik een schuivertje. M’n handen waren zo koud dat ik m’n band niet zelf geplakt kreeg, maar gelukkig heeft een vrijwilliger van de organisatie me geholpen.”

Na zijn finish keerde Van der Heijden met warme kleding aan terug naar de bergtop om zijn vrouw te begeleiden. “Zij heeft de klim lopend gedaan. Ik ben hartstikke trots op haar. Het was voor haar een geweldige ervaring om dit voor de eerste maal te beleven.”

Emotioneel

Van der Heijden was net als ieder jaar onder de indruk van de sfeer. "Op de één of andere manier was het nog emotioneler dan andere jaren. Veel deelnemers kennen elkaar van eerdere edities, misschien dat daardoor het saamhorigheidsgevoel groter was.”

Inmiddels benadert de totaalopbrengst een bedrag van 250.000 euro. Los van het sponsorbedrag liepen en fietsten de mannen en vrouwen van Wely on Top daarvan ruim 28.000 euro bij elkaar.

Tip de redactie