Rallyrijder Marco Schillemans naar WK in Duitse Trier

Han Hoendervangers uit Huijbergen en Marco Schillemans uit Nispen zijn druk bezig met de voorbereidingen voor hun deelname aan het WK Rally in de Duitse stad Trier. 

Het duo neemt voor de eerste keer gezamenlijk deel aan het enorme autosportevenement dat jaarlijks met gemak meer dan honderdduizend bezoekers trekt. Hoendervangers startte al twee keer eerder in Trier. Voor Schillemans wordt het de eerste keer ooit.

Bijzonder aan de rally’s is dat de coureurs op openbare wegen rijden en niet op circuits. De rallysport is in West-Brabant vooral bekend door de jaarlijkse GTC Rally, in de volksmond nog steeds bekend als de Nacht van Achtmaal.

Uiteraard nemen Hoendervangers en Schillemans daar ook aan deel. "We merken dat de rallysport ontzettend leeft in West-Brabant. Het is ongelooflijk hoeveel mensen er langs de kant staan tijdens de klassementsproeven."

Tracks

Toch zijn er in Nederland relatief weinig rally’s. "Dat zijn er ongeveer zeven. In België zijn dat er veel meer. Zeker in West-Vlaanderen en Wallonië wordt er veel georganiseerd", vertelt Schillemans. Het duo heeft in België dan ook verschillende keren meegedaan.

Rally’s bestaan uit meerdere tracks die verspreid liggen rondom de startplaats. Tussen deze proeven rijden de coureurs tussen het gewone verkeer en dienen zij zich ook te houden aan de reguliere verkeersregels.
Op de tracks rijden de deelnemers hun eigenlijke wedstrijd. Wie de beste tijden aflegt tijdens de proeven is de winnaar.

Navigator

Hoendervangers zit tijdens de rally in Trier aan het stuur. Hij wordt begeleid door zijn navigator. Schillemans vervult deze rol. Zijn belangrijkste taak is om Hoendervangers veilig naar de finish te loodsen. Dat gebeurt door de route te wijzen via zelfgemaakte aantekeningen. "Die maken we tijdens de verkenningen. Zo weten we precies wat gevaarlijke punten zijn of waar we links of rechts moeten." 

Deze notes bestaan geheel uit afkortingen en vormen samen al een gauw een boekwerk van een paar honderd pagina’s. Het is nog een hele kunst om deze aantekeningen te lezen tijdens de rally.

Wagenziek

"Niet iedereen kan dat, want je moet bijvoorbeeld niet wagenziek worden. Tijdens de rally bereiken we snelheden tot tweehonderd kilometer per uur en je zit behoorlijk te schudden in de wagen. Als bestuurder moet je blindelings je navigator vertrouwen", benadrukt Hoendervangers de belangrijke rol van zijn metgezel in de auto.

Rallyrijden is ook een zware sport. De temperatuur in de auto kan oplopen tot boven de vijftig graden. Belangrijk is dan om veel te blijven drinken.

Haarspeldbochten

Het duo neemt in Trier deel in een Mitsubishi EVO X. Deze auto is helemaal klaar gemaakt voor de rallysport. Het WK duurt van 18 tot 21 augustus. Daarvoor mogen alle deelnemers eerst twee dagen verkenningsroutes rijden. Het parcours in en om Trier is behoorlijk zwaar.

"We moeten over vele smalle weggetjes die hoog in de heuvels liggen met veel haarspeldbochten. Het gaat om paden in de wijngaarden in de omgeving van de Moezel waar normaal alleen trekkers rijden", vertelt Hoendervangers.

Het driedaagse autosportevenement maakt onderdeel uit van het 'Wereldkampioenschap rally'. Die telt in totaal dertien rally’s verspreid over drie werelddelen. Het zijn vooral de coureurs die rijden voor fabrieksteams die er met de winst vandoor gaan en deelnemen aan al deze WK-rondes.

Bijzonder

"We gaan dan ook niet winnen van deze ploegen, maar het is al heel mooi om het tegen hen op te nemen. Vorig jaar was ik er in Trier als toeschouwer bij en nu als deelnemer. Dat is wel heel bijzonder", vindt Schillemans.

Het West-Brabantse duo gaat niet alleen naar Trier. Zij nemen een montageteam mee dat ervoor zorgt dat de auto tijdens de rally in perfecte conditie verkeert. De twee hebben er zin in om dan te starten: "We zijn aan het aftellen, zodat we kunnen knallen."

Tip de redactie