Reclamebelasting binnenstad krijgt vervolg

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal wil de reclamebelasting voor de binnenstad voortzetten. Wel wordt de tax aangepast. 

In de nieuwe aanpak voor het stadshart wordt gewerkt aan een compacte binnenstad binnen de centrumring. Daarom gaat de reclamebelasting in dit gebied omhoog.

Deze opbrengsten vloeien voort naar het binnenstadsfonds. Dat kan worden ingezet voor de extra ambities om het Roosendaalse stadshart op de kaart te zetten.

De gemeenteraad stemt hierover tijdens de jaarlijkse behandeling van de gemeentebelastingen.

Verlenging

Collectief Roosendaal, de vereniging voor ondernemers in de binnenstad, verzocht het gemeentebestuur onlangs om de samenwerking met de gemeente te verlengen. De afgelopen vijf jaar werd al intensief samengewerkt en dat beviel beide partijen.

Het college van burgemeester en wethouders schaart zich ook achter deze samenwerking. De afgelopen jaren zijn veel zaken bereikt om de binnenstad bekender en aantrekkelijker te maken.

Zo werden hangende mandjes met bloemen opgehangen in de lente en kwam er gezamenlijke sfeerverlichting voor de feestdagen.

Andere bekende acties zijn de activiteiten als de themakoopzondagen, evenementenprogramma's als 'Winter in Roosendaal' en de 'Roosendaalse wielerzomer', promotiecampagnes rondom de koopzondag, de Hallo Roosendaal App en de promotionele samenwerking met het koopjescentrum Rosada.

Ambities

Collectief Roosendaal en het college willen de komende jaren zoveel mogelijk tegemoet komen aan de nieuwe ambities die door de binnenstadsorganisatie zijn ingebracht.

De binnenstadsdirectie die bestaat uit Rob de Jong en Samantha van Rooij heeft verschillende mogelijkheden aangedragen om het stadshart klaar te maken voor de 'moderne consument en diens aankoopgedrag'.

Daarbij ligt de focus op 'service en shop'. Daarbij wordt verder gewerkt aan productontwikkeling, zoals wifi en loyaliteitsprogramma's. Klanten die terugkomen krijgen daarvoor een beloning. Dat kan eventueel worden gekoppeld aan het parkeersysteem.

Deze initiatieven vergen extra investeringen en moeten daarna structureel worden onderhouden. De extra inkomsten die de reclamebelasting opleveren, gaan naar deze nieuwe ontwikkelingen.

Tip de redactie