Maatregelen na openvliegen treindeuren Beneluxtrein

Spoorwegvervoerder NS zet niet langer Belgische wagons in op de spoorroute Amsterdam-Roosendaal-Brussel. Deze beslissing is genomen, nadat treindeuren onder het rijden spontaan opengingen. 

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu steunt de NS in de beslissing. Belgische wagons zouden niet te hoeven worden gekeurd door de Nederlandse inspectie, omdat de Belgen dat al doen.

Een derde van alle ritten van de Beneluxtrein wordt uitgevoerd door met Belgische wagons. De NS zet deze wagons in om het tekort aan treinen op de internationale route tussen Nederland en België op te vangen. Deze treinstellen worden eerst verbeterd, voordat ze worden ingezet op het internationale spoor.

Instructie

Het lijkt niet precies duidelijk waardoor de treindeuren spontaan opengingen. Een verklaring is dat de deuren op een andere manier worden afgesloten dan bij Nederlandse wagons. De NS koos er eerder voor om voorlopig geen NS’ers meer op de Belgische treinen te zetten.

Mogelijk krijgen zij nog een andere instructie waardoor dat straks wel weer mogelijk is. Voorlopig zijn worden de wagons niet langer ingezet. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoekt de komende tijd of de deuren van de treinstellen nog in goed onderhoud verkeren.

Ook wordt gekeken naar de vertrekwerkwijze. De NS geeft wel aan dat er geen reizigers of personeelsleden in gevaar hebben verkeerd.

Zorgen bij VLP

Ook in Roosendaal zijn er zorgen over de inzet van de Beneluxtrein. VLP-raadslid Wilbert Brouwers wil van wethouder Cees Lok weten of hij op de hoogte is van deze gevaarlijke situatie.

Hij vraagt zich af of Lok op de hoogte is gesteld en wie eindverantwoordelijk is voor het rijdend treinmaterieel. Brouwers is ook benieuwd of Lok stappen gaat ondernemen om de veiligheid van Roosendaalse grensforensen veilig te stellen. In Roosendaal stappen veel mensen op die naar Antwerpen of Brussel reizen.

Tip de redactie