Flinke drukte bij laatste uitverkoop V&D Roosendaal

De eerste mensen stonden donderdagochtend al ver voor negenen te wachten bij de Roosendaalse vestiging van V&D.

Niet iedereen had meegekregen dat de deur pas om tien uur ’s ochtends open zou gaan voor de aller-, allerlaatste uitverkoop, met flinke kortingen. Even voor tienen was de menigte flink aangegroeid.

Onder de al behoorlijk verschoten reclameposter boven de hoofdingang is de sfeer relaxed. Her en der wat lacherig en bij een enkeling een licht gevoel van gêne. Sommigen komen met een gerichte zoekopdracht, anderen zijn op zoek naar gelegenheidskoopjes.

En een enkeling komt afscheid nemen van een instituut. Scholier Thomas Ineveld behoorde bij de eerste categorie. Hij heeft twee vrienden meegenomen (“Zeg maar meegesleurd, we hebben hier eigenlijk helemaal geen zin in”, grinnikt Koen), om een horloge te scoren.

“Ik ben benieuwd, het zijn toch mooie kortingen hè? Al heb ik wel gehoord dat de leukste spullen al eerder uitverkocht zijn.”

Jammer

Ineke (niet haar echte naam) komt al zo lang ze zich kan herinneren bij V&D. "Ik ga nu even voor mijn kleinkinderen kijken. Je kon hier altijd erg leuke kinderkleding kopen. En zeker met deze prijsjes is het de moeite waard. En och, ik heb het wel aan tijd. Jammer dat dit nu verdwijnt."

"Wie z’n schuld het is? Ach, niemand z’n schuld, denk ik. Ja, mensen gaan steeds meer op internet kopen. Is gemakkelijk hè? Ik niet hoor. Zeker kleding wil ik toch graag eerst even in m’n handen hebben."

Ontbijtje

Ayaou Said staat met zijn vrienden Kamal en Jamel geduldig te wachten. Hij heeft zijn jongste kind, nog geen jaar oud, bij zich. "De oudsten zijn naar school. Dus ik dacht: ik ga eens even kijken." 

Ze komen vooral voor de gezelligheid. Kamal komt ook al z’n hele leven bij V&D. “De laatste jaren kwam ik hier vooral geregeld ontbijten. Goeie kwaliteit en niet duur.” Hij mist het en hoopt in ieder geval op een doorstart van het restaurant. “Het is wel een groot gat, zo midden in de stad. Jammer!”

Rustig

Dan gaan de deuren op. Geen hectische toestanden, iedereen loopt rustig naar binnen. Een meneer met een scootmobiel krijgt alle ruimte om binnen te komen. Maar dan wordt pas zichtbaar hoeveel mensen zich echt hebben verzameld. Het duurt niet lang of bij de kledingrekken op de eerste verdieping ‘hangen ze er met de ellebogen uit’.

Druk maar gezellig. Op de derde verdieping is het wat rustiger, maar ook daar is een drukte van belang. Op de tussenliggende tweede verdieping nemen enkele pasgepensioneerde etalagepoppen er hun gemak van. Net als Elvar Schapendonk die onderuitgezakt op een bankje met een vrouwelijke collega aan het appen is: of dit de poef is die ze bedoelde – negentien euro, een koopje.

25 procent

Thomas heeft gevonden wat hij zocht. Een witte Casio G-shock, met 25 procent korting. “Ik had op een grotere korting gehoopt, maar dit is ook leuk.” Nou nog even afrekenen. Dat kan wel even duren. Ondanks het flinke aantal medewerkers achter de kassa zijn de rijen indrukwekkend.

Tip de redactie