Eerste indruk: VR in Facebook Spaces geen eenzame ervaring meer

Je begeven in virtual reality is normaal gesproken een eenzame ervaring. Met een bril op je hoofd valt de echte wereld immers weg en is het moeilijk om nog sociaal te zijn. Met Facebook Spaces probeert het bedrijf sociale interacties ook in VR mogelijk te maken.

Eind 2016 lanceerde Oculus, het dochterbedrijf van Facebook dat achter de VR-bril Oculus Rift zit, al Rooms. Dat was een manier om met anderen een virtuele activiteit uit te voeren, waarbij alle gebruikers werden vertegenwoordigd door futuristisch uitziende avatars.

Oculus Rooms

Oculus Rooms

Facebook Spaces is een nieuwe uitwerking van dat idee, waarbij gebruik wordt gemaakt van realistischere avatars en de nadruk vooral ligt op het voeren van een goed gesprek en het maken van virtuele selfies.

Wie voor het eerst Facebook Spaces gebruikt, wordt gevraagd om een avatar aan te maken. De app, die vooralsnog alleen beschikbaar is voor de Oculus Rift, toont in een zwevende interface een selectie van foto's uit je eigen Facebook-profiel. Als je daar één van kiest, verschijnt een avatar die op jou is gebaseerd.

Dat werkt redelijk goed. Ik kreeg bruin haar van ongeveer de juiste lengte en een bril, al leek de avatar niet als twee druppels water op me. Je kunt nog wel handmatig aanpassingen doen en jezelf verschillende t-shirts of zonnebrillen aanmeten.

Avatar in Facebook Spaces

Avatar in Facebook Spaces

Bewegingen

Maximaal vier vrienden kunnen tegelijkertijd een Space betreden. Zij verschijnen rond een blauwe tafel in een virtuele wereld. De tafel kan zweven door 360-graden-video's die op Facebook zijn geplaatst, waardoor de tafel en de deelnemers bijvoorbeeld ineens onderwater tussen de walvissen staan, of dobberen over een rivier.

Je handbewegingen worden gevolgd door de Touch-controllers van de Rift, die je in beide handen moet vasthouden. Je gesprekspartners kunnen dus ook zien hoe je je beweegt. Wanneer je spreekt, wordt het geluid niet alleen doorgegeven aan de anderen in de Space, maar beweegt ook de mond van je virtuele avatar mee. Dat werkt goed en zonder vertraging.

Hoewel de avatars zeker niet fotorealistisch zijn, krijg je toch redelijk het gevoel dat je een gesprek met een echt persoon voert. Wat daarbij wel mist zijn de gezichtsuitdrukkingen; de Rift-bril kan immers niet herkennen of je glimlacht of boos kijkt.

Met de analoge sticks op de Touch-controllers kun je wel gezichtsuitdrukkingen tevoorschijn toveren, maar deze kun je van jezelf niet zien. Alleen als je ook nog een spiegel uit het tools-menu haalt, kun je de gezichtsuitdrukkingen zien die anderen op jouw avatargezicht te zien krijgen. Dat is omslachtig.

Menu

Om een gesprek op te leuken kunnen verschillende functies worden opgeroepen uit een menu, dat als een soort tablet voor je verschijnt op de blauwe tafel. Door verschillende knoppen aan te raken kunnen onder meer foto's uit het eigen Facebook-profiel tevoorschijn worden getoverd. Deze kun je vastpakken en door de ruimte slepen, of groot opblazen en aan de zijkant van de ruimte vertonen.

In het menu zijn ook verschillende hulpmiddelen te vinden. Zo is hier een selfiestick te grijpen, die het mogelijk maakt om een virtuele foto van jezelf en de andere avatars te maken. Deze kan met één druk op de knop worden gedeeld via Facebook.

Selfie in Facebook Spaces

Selfie in Facebook Spaces

In een Space is het ook mogelijk om in de lucht te tekenen en virtuele objecten tevoorschijn te halen. Deze kunnen ook op de verschillende avatars worden geplakt, zodat iemand bijvoorbeeld een kroontje op zijn hoofd krijgt.

Toekomst

Dit alles zorgt ervoor dat Facebook Spaces een indrukwekkende demonstratie van VR-technologie is. Maar of er in de echte wereld een behoefte is aan dit soort software, is weer een heel andere vraag.

Het voelt in ieder geval nog behoorlijk onwennig om virtueel te bankhangen met een VR-bril op je gezicht. Als je op afstand een gesprek met iemand anders wilt voeren, lijkt een videogesprek via Skype momenteel nog een veel logischere optie. Sowieso zullen er nu nog weinig mensen zijn die meerdere Oculus Rift-bezitters als vriend hebben, waardoor het nut van Spaces beperkt is. Het kan zijn dat Spaces gedoemd is om te belanden op de begraafplaats van gefaalde apps.

Het kan ook positiever uitpakken. Twintig jaar geleden vonden mensen het bijzonder vreemd dat gesprekken werden gehouden en vriendschappen werden gevormd in 'chatrooms', onder pseudoniemen, zonder dat je elkaar kon zien. Inmiddels ontmoeten we niet alleen mensen online, maar voeren we ook intieme gesprekken via WhatsApp alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Facebook Spaces is zijn tijd mogelijk dus ver vooruit. Als we over twintig jaar allemaal avatars hebben die ons vertegenwoordigen in virtual of augmented reality, kijken we misschien wel terug op Spaces als een app voor de echte pioniers.

Lees meer over:
Tip de redactie