Review: Mafia 3 wordt uiteindelijk repetitief

Mafia 3 vertelt een sterk verhaal over wraak, haat en discriminatie, maar verandert snel in een herhalingsoefening.  

Mafia 3 begint ijzersterk. Op indrukwekkende wijze wordt een verhaal geïntroduceerd over haat en discriminatie. Het is de vertelling van de half-zwarte Lincoln Clay die wraak zoekt op maffiabaas Sal Marcono. 

Deze proloog wordt vanuit verschillende perspectieven uit de doeken gedaan in een documentairestijl. Het vormt het toneel voor een uitgebreide introductie van de game. Dit verhaal, waarin gameplaysecties en tussenfilmpjes zich naadloos afwisselen, schreeuwt kwaliteit en doet verlangen naar meer.

Belofte

De voortzetting van het verhaal ontvouwt zich door het veroveren van de verschillende districten van New Bordeaux die elk door een onderbaas worden geleid. Om de opperbaas don Marcano te bereiken dient dit caporegime op systematische wijze overgenomen te worden. 

In elk district betreft dit het uitschakelen van de criminele handel daar. Om een onderbaas uit te schakelen dient eerst een bepaalde schade aan de business toe te worden gediend. Hierbij ligt de keuze altijd uit meerdere activiteiten waarbij in ieder geval een x-aantal vijanden moet worden gedood. Lukt dit, dan volgt een stand-off met de onderbaas. 

Ieder district moet vervolgens verdeeld worden over drie handlangers die helpen de stad over te nemen: Vito (bekend van Mafia 2), de zuipende Ier Thomas Burke en de mysterieuze Haïtiaan Cassandra. 

Elk van deze personages biedt verschillende hulpmiddelen, die meer en beter worden wanneer je als speler meer macht verkrijgt. Denk daarbij aan speciale wapens, extra geld, de mogelijkheid om de politielijnen tijdelijk te blokkeren of het oproepen van handlangers.

De eerste keer is het overnemen van een district een prima tijdverdrijf. De aanpak hierbij biedt altijd mogelijkheden voor meerdere invalshoeken, waarbij de keuze tussen een stille stealth- of een with guns blazing-aanpak het verschil maakt.

Maffia 3

Da capo

Mafia 3 weet echter, ondanks de korte, hoogwaardige filmpjes tussendoor, geen diversiteit te brengen in het veroveren van de verschillende districten. De wonderschone belofte van vrijheid weet Mafia 3 op verwerpelijke wijze te verbreken. 

Keer op keer is de opzet, de aanpak en de aanloop naar de onderbaas éxact hetzelfde. Dat is de eerste keer leuk, de tweede keer minder leuk en tientallen uren later vooral erg jammer. Het weet zo de fantastische opzet te verbergen in een repetitieve laag. 

Doodzonde, want verstopt tussen al die herhalingsoefeningen zitten ook enkele hoogwaardige gameplaymomenten. De écht belangrijke verhaalmissies wijden zich namelijk wel van deze paden. Helaas zijn deze op één hand te tellen.

Hierbij wordt echter wel duidelijk hoe vermakelijk de gameplay van Mafia 3 kan zijn. Memorabele locaties, zoals een prachtige raderboot op de Mississippi en een verlaten pretpark, zijn het perfecte speelveld voor uitgebreide shootouts en achtervolgingsscènes. Het rijden, schieten en vechten werkt dan ook prima in Mafia 3, vooral dankzij de soepele en overtuigende animaties van jou en alle vijanden. 

Toch kent ook dit gedeelte zijn schaduwzijde. De kunstmatige intelligentie is veelal ondermaats. Vijanden zijn steevast gebonden aan voorspelbaar gedrag dat niet verder reikt dan het verschuilen achter het dichtstbijzijnde muurtje. Van enige samenwerking of voorbedachte rade is nimmer sprake. 

Wonderful world

Mafia 3 lijdt ook aan veel technische problemen. Van sporadische framedrops, missende ondertitels en zwevende voorwerpen tot problemen met de belichting, verdwijnende textures en volledige vastlopers. 

Het maakt de game verre van onspeelbaar, maar toont vooral dat we hier te maken hebben met een onafgewerkt product. Het tovert Mafia 3 soms ook om tot een dolkomische vertoning. Iets dat in schril contrast staat met de uiterst serieuze en volwassen manier waarop de game racisme benadert.

Dit wordt in het verhaal voortreffelijk behandeld, maar is ook in kleine details terug te vinden in de daadwerkelijke gameplay. Bij een overval in een ‘witte’ wijk staat er binnen enkele seconden een stoet politiewagens op de stoep, terwijl in een armere wijk met geluk één politieagent wordt opgetrommeld. 

Conclusie 

Mafia 3 vertelt op indrukwekkende wijze een ijzersterk verhaal over wraak, haat en discriminatie. Het sfeervolle fictieve New Bordeaux is hier met zijn diverse gebieden een perfect speelterrein voor. Er is dan ook niets leuker dan rond te rijden met de heerlijke jaren ’60 soundtrack op de radio. 

De open wereld van Mafia 3 verandert echter al snel in één grote herhalingsoefening, waarbij slechts een handjevol missies weet te vermaken. De matige kunstmatige intelligentie en de vele technische mankementen zijn daarbij nog het minst grote probleem.

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie