Eerste indruk: Ouderwets knalplezier in nieuwe Doom

De nieuwe versie van Doom leunt op een rijke geschiedenis. Kan de game opboksen tegen zijn eigen voorgangers?

Maar weinig games kunnen de impact hebben die Doom na zijn verschijning had. De allereerste game uit de reeks verlegde grenzen en deed dingen op een pc die we nog nooit hadden gezien. 

De nieuwe Doom moet het plezier van weleer terughalen. Dat ‘old school-gevoel’ van lekker onbezorgd knallen. Vol in de aanval en de Hel met al zijn demonen letterlijk het vuur aan de schenen leggen.

Een bètaversie van de multiplayer weet dat ouderwetse gevoel aardig te benaderen. De eerste stappen in de Doom-bèta doen het zelfs aanvoelen alsof je weer even terug bent in de jaren negentig. 

Rondrennen door donkere gangen en zonder poespas lekker knallen. Geen reloads, regenererende gezondheidsbalk, killstreaks-bonussen of killcams. Gewoon schieten tot je wapen leeg is of je zelf in stukken bloedend vlees uit elkaar spat. Dat is in een notendop de multiplayerbèta van Doom.

Gametrailer: Doom keert terug op 13 mei

Snel genoeg?

Maar is het dan wel echt Doom? Ja en nee. Die donkere, beklemmende Doom-sfeer, aangevuld met strakke gitaarriffs en het gevoel dat Beëlzebub ieder moment vanuit een waterval van lava voor je neus kan springen, zitten er zeker in. 

Ook aanwezig zijn iconische wapens zoals de plasma rifle, rocket launcher en de super shotgun. Daarnaast liggen er overal gezondheids- en munitiekistjes waardoor je al rennend en schietend eigenlijk de beste kans maakt om als winnaar uit de bus te komen. Precies zoals dat twintig jaar geleden het geval was.

Bovendien is de gameplay lekker snel en ren je, zij het misschien wat minder snel dan in de oude shooters, heerlijk door gangen op zoek naar iemand die je in tweeën kan knallen. 

Of je de snelheid goed vindt zal afhangen van persoonlijke voorkeuren, maar het tempo komt goed over. Dat je niet kunt sprinten of bunny hoppen doet daar niet zoveel aan af, zeker omdat de double jump veel goed maakt.

Erg geslaagd is de mogelijkheid om door middel van een speciale demon rune zelf in de huid van de Revenant te kruipen: een demon met raketten en een rocketjump. 

De demon rune verschijnt willekeurig in het speelveld. Wie hem oppikt kan zorgen voor een spectaculaire comeback, want de Revenant staat garant voor een behoorlijk aantal punten, mits je niet al te veel raketten om de oren krijgt. De Revenant mag dan bijzonder sterk zijn, ongenaakbaar is hij zeker niet.  

Tijd voor iets nieuws

Niet alles is geslaagd. Zo kun je, met uitzondering van de behoorlijk sterke Gauss-rifle, helemaal geen wapens oppakken. 

De tijd dat je met z’n allen op zoek ging naar het beste wapen is helaas dus voorbij. Nu kan iedereen vanaf de start al los met een rocket launcher of super shotgun. Dat is vreemde keuze, aangezien juist dit soort elementen destijds zorgden voor intense momenten en een andere manier van spelen in vergelijking met de huidige online shooters.

Daarnaast voelen de wapens vooralsnog helemaal niet zwaar aan en worden spelers nauwelijks tegengehouden door bijvoorbeeld een voltreffer met een rocket launcher. Dat je allemaal stomme schade-cijfertjes boven je tegenstanders ziet wanneer je ze raakt maakt het er ook niet beter op. 

Voorlopige conclusie

Eigenlijk is de nieuwe Doom misschien wel een beetje te modern, waar we stiekem hoopten dat het spel misschien toch wat ouderwetser zou zijn. 

De tegenvallende onderdelen doen echter nauwelijks afbreuk aan de gameplay. De jaren negentig zijn voorbij en misschien moeten we dat maar gewoon accepteren. 

De twee beschikbare levels van de bèta leverden een weekend lang plezier op. Daar draait het uiteindelijk toch om.

Doom verschijnt op 13 mei voor pc, Xbox One en PlayStation 4. Deze preview is gebaseerd op de PS4-versie van de game. 

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie