ProRail wil Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol

De Amsterdamse Noord-Zuidlijn, die in 2018 gaat rijden en Amsterdam-Zuid als eindstation krijgt, moet worden doorgetrokken naar Schiphol Airport. Daarvoor kan het verdubbelde spoor tussen de stations gebruikt worden. 

Daarvoor pleit president-directeur Pier Eringa van spoorbeheerder ProRail in een interview met de Volkskrant. Volgens hem is de capaciteit groot genoeg.

"Het doel moet zijn: zoveel mogelijk uit het bestaande spoor halen," aldus Eringa. Naast treinen zou er daarom volgens hem ook plaats moeten zijn voor metro's of andere vormen van 'lightrail'.

Vooralsnog is de NS de enige die met treinen over het spoor mag rijden, maar moet plaats maken voor andere vervoerders, vindt de president-directeur. "Over je eigen schaduw heen stappen, daar gaat het om."

ProRail

Spoorbeheerder ProRail onderhoudt het spoor dat onder andere naar Schiphol loopt. Eind april werd bekend dat de Nederlandse Staat wil dat het bedrijf anders wordt aangestuurd na verschillende financiële en operationele problemen. Momenteel is ProRail nog een besloten vennootschap met een eigen Raad van Commissarissen.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) wil bij voorkeur dat het bedrijf een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) wordt of een agentschap van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Vervoerders, verladers, reizigersorganisaties en de haven van Rotterdam hebben aangegeven tegen de plannen van Dijksma te zijn.

Halverwege oktober neemt het kabinet een besluit over de toekomst van ProRail.

Lees meer over:

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie