Stijging in aantal reizigersclaims vanwege luchtvaartstakingen

Het onstuimige weer in juni en meerdere stakingen bij met name de Franse luchtverkeersleiding hebben de luchtvaart in Nederland in het tweede kwartaal flink gehinderd. Bij verschillende bedrijven die proberen compensatie voor reizigers te krijgen bij luchtvaartmaatschappijen, was een stijging te zien in het aantal claims.

EUclaim meldt dat het aantal vluchten dat moest worden geannuleerd of meer dan drie uur vertraging opliep, met bijna een vijfde steeg ten opzichte van een jaar eerder.

Reizigers hebben recht op een compensatie bij luchtvaartmaatschappijen als zij minimaal drie uur te laat aankomen op hun eindbestemming, tenzij dit komt door omstandigheden waar de vervoerder geen invloed op heeft.

In de maanden april tot en met juni kwamen bij EUclaim in totaal 1425 zogenoemde incidenten binnen. Daarvan gaven er 890 volgens Europese regels recht op schadevergoeding aan de reizigers, omdat geen sprake was van overmacht. Een jaar eerder konden passagiers nog in 600 van de 1198 gevallen een beroep doen op compensatie.

Het grootste deel van de incidenten komt voor rekening van KLM, dat dan ook veruit de meeste vluchten van en naar Nederland uitvoert. De sterkste stijgingen van het aantal annuleringen en vertragingen deden zich volgens EUclaim voor bij de prijsvechters Vueling (37 procent) en easyJet (30 procent).

Van de maatschappijen die veel op Nederland vliegen liet alleen Transavia een daling zien.

Staking

Een andere organisatie die reizigers helpt een compensatie te krijgen bij vertraging, Flight Claim, ziet verder een stijging in het aantal claims tegen Air France ten opzichte van een jaar eerder. "Dat heeft ons inziens te maken met de staking van het personeel van Air France die plaats heeft gevonden medio juni 2016. Al viel de impact op vluchten vanaf Nederland relatief mee", aldus een woordvoerder tegen NU.nl.

In het geval van staking van bijvoorbeeld luchtverkeersleiders is er sprake van overmacht, waardoor er geen compensatie kan worden geclaimd door reizigers, naast een vergoeding voor de gemaakte onkosten. Het bedrijf ziet een toename in het aantal mensen dat naar de gevolgen van stakingen informeert.

"Er is een flinke toename te zien in het aantal telefoontjes van mensen waarvan de vlucht is geannuleerd of vertraagd door stakingen. Dergelijke stakingen hebben een grote impact op het vluchtverkeer in Europa."

NUlifestyle op Facebook

NUlifestyle op Facebook
Een selectie van het laatste lifestyle-nieuws in uw tijdlijn?

Volg ons op Twitter

Mail de redactie

Mail de redactie
Vragen, opmerkingen of tips voor de lifestyle-redactie van NU.nl? Mail: lifestyle@nu.nl 

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie