Filmrecensie: The Second Best Exotic Marigold Hotel - John Madden

Opvolger die - zoals de titel belooft - inderdaad net iets minder leuk en origineel is als de oorspronkelijke feelgoodmovie.

Drie jaar terug was The Best Exotic Marigold Hotel een aardige feelgoodmovie die qua thematiek en tempo perfect was toegesneden op de 60+ doelgroep onder de bioscoopbezoekers.

Centrale locatie was een aftands Indiaas hotel voor Britse pensionado’s, gerund door de overijverige en optimistische maar onhandige Sonny (Dev Patel). De krasse Britse knarren gaven deze Indiase variant van Fawlty Towers zijn charme.

Die associatie met Fawlty Towers dringt zich nog sterker op in het vervolg, The Second Best Exotic Marigold Hotel.

Want Sonny heeft uitbreidingsplannen, maar voor deze worden gehonoreerd door een grote hotelfirma zal dit bedrijf een inspecteur incognito langs sturen bij het eerste Marigold Hotel. Wanneer de goedgeklede Guy Chambers (Richard Gere) wil inchecken is Sonny ervan overtuigd dat deze ‘schrijver’ de inspecteur is.

Fawlty Towers

Dat zorgt voor kluchtige situaties die veertig jaar geleden al stukken beter werden uitgewerkt in Fawlty Towers. Ondertussen laat de zich in bochten wringende Sonny zijn voorbereidingen voor zijn huwelijksfeest versloffen, tot ergernis van zijn verloofde Sunaina (Tina Desai). Ook dat verhaallijntje is eerder vermoeiend dan vermakelijk, al zorgt het wel voor een fikse dot couleur locale in de vorm van dansscènes.

Dan valt er toch meer te genieten van de trouwe bewoners van het hotel. Bill Nighy is nog altijd ontroerend onhandig als Douglas, die een oogje heeft op weduwe Evelyn (Judi Dench). En Maggie Smith moppert nog steeds vrolijk door als mede-eigenaresse Muriel, die tijdens de proloog in San Diego aan Amerikanen uitlegt hoe je een fatsoenlijke kop thee moet zetten.

Eenogige tuktuk-chauffeur

Verder is Madge (Celia Imrie) nog altijd op vrijersvoeten en moet dit keer ze zelfs kiezen tussen twéé Indiase aanbidders. En ook Norman (Ronald Pickup) en Carol (Diana Hardcastle) houden er een open relatie op na, al kan dat enige jaloezie niet voorkomen. Normans misverstand met een eenogige tuktuk-chauffeur is dan weer een minder geslaagd verhaallijntje.

The Second Best Exotic Marigold Hotel kabbelt twee uur lang vrolijk door van personage naar personage, zonder echte hoogtepunten of verrassingen. Daarmee is de film minder geslaagd dan het origineel, want ook het uitgangspunt is niet nieuw. Maar wie zich amuseerde bij de vorige film zal ook na het muzikale slotnummer van deze feelgoodmovie met een glimlach naar buiten komen.

Te zien in 41 zalen