Overheid wil burgers laten inloggen met identiteitskaart of bankpas

Het inlogstelsel van de overheid gaat op de schop. Naast het al bekende DigiD komen er meer manieren om bij overheidsdiensten in te loggen, bijvoorbeeld met de inloggegevens van internetbankieren of een 'eRijbewijs'.

Dat schrijft waarnemend minister Blok van Binnenlandse Zaken donderdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Bij organisaties als de Belastingdienst en de gemeentes is het momenteel alleen mogelijk om met DigiD in te loggen. Dat systeem is volgens het kabinet echter verouderd en niet meer veilig genoeg.

Daarom wordt DigiD vernieuwd, maar komen er ook alternatieven voor het systeem. Zo werken de Nederlandse banken samen aan iDIN, een logindienst die wordt gekoppeld aan de al bestaande internetbankieromgevingen van de banken.

Ondertussen werkt de overheid samen met het bedrijfsleven aan Idensys, nog een manier om burgers digitaal te identificeren. Dit systeem moet ook bruikbaar zijn in de privésector, bijvoorbeeld om bij de online aankoop van alcohol te controleren dat de koper minstens achttien jaar oud is.

Storingen

De "multimiddelenaanpak", zoals het kabinet de vernieuwing van de inlogmethodes noemt, moet ervoor zorgen dat overheidsdiensten minder gevoelig zijn voor storingen. Als DigiD niet werkt, kunnen burgers nog een andere inlogmethode kiezen.

Zulke inlogmethodes moeten wel worden goedgekeurd door de overheid. Het systeem van de banken heeft die goedkeuring, omdat zij de identiteit van hun klanten al controleren bij het openen van een rekening, en omdat het digitale systeem zelf goed is beveiligd.

De ontwikkeling en uitrol van de nieuwe systemen gaat volgens Blok minstens 36 miljoen euro kosten. De komende anderhalf jaar worden nog pilots gehouden, waarna een brede uitrol in 2018 volgt. Na de zomer wordt het nieuwe stelsel besproken met de Tweede Kamer.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 6.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie