Overspelreclame verdwijnt wat SGP betreft van publieke omroep

Als het aan de SGP ligt, verdwijnen reclames van de publieke omroep die gericht zijn op overspel of anderszins zinspelen op vreemdgaan.

"Het kan niet zo zijn dat opbrengsten van dit soort oproepen tot overspel een financiële bron zijn van ons publiek bestel", zegt SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij woensdagmorgen. De SGP waarschuwt dat overspel veel schade en leed veroorzaakt.

TNS NIPO deed eerder in opdracht van de partij onderzoek naar dit onderwerp. Daaruit bleek dat 70 procent van de Nederlanders deze zogenoemde overspelsites afkeurt. 

Een meerderheid zegt voor een verbod op overspelreclames te zijn die zijn gericht op gehuwden. De SGP voelt zich daarin gesteund om dit soort commercials van de televisie te weren. 

In de politiek valt er volgens de SGP op dit thema nog een wereld te winnen. Van der Staaij: "Elke echt- en vechtscheiding die we hiermee voorkomen, is pure winst voor de kinderen die hierbij in het spel zijn."

Campagne

Vorig jaar lanceerde de SGP een campagne met reclameteksten als 'Overspel: het familiespel met alleen maar verliezers', 'De Rekening van overspel' en 'Bemin...je gezin'.

De kinderombudsman meldde vorig jaar dat in 2014 een vijfde van de echtscheidingen eindigt met ruzie. Het jaar daarvoor was er bij één op de tien stellen die uit elkaar gingen sprake van een zogenoemde vechtscheiding. Kinderen kunnen daardoor vaker angst, verdriet, schuldgevoel en loyaliteitsconflicten ervaren.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferde dat het aantal gestrande huwelijken in 2014 is gestegen naar 35.000. Dat is 5 procent meer dan in het jaar ervoor. Volgens het CBS gaf 14 procent van de mannen en 18 procent van de vrouwen tussen 2008 en 2013 aan te scheiden vanwege "iemand anders in het spel".

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de problematiek van het toenemend aantal vechtscheidingen.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie