Sneller informatie over passagierslijsten bij vliegramp

Een speciaal team moet ervoor zorgen dat er snel informatie komt over passagierslijsten bij vliegtuigrampen. Dat moet voorkomen dat nabestaanden te lang in onzekerheid blijven, zoals het geval was na het neerhalen van vlucht MH17.

Het is een van de maatregelen die het kabinet neemt naar aanleiding van een evaluatie van de aanpak van de MH17-ramp door de Nederlandse autoriteiten.

De onderzoekers concludeerden dat de aanpak in het begin onnodig moeizaam en complex was.

Nabestaanden waren ontevreden over de eerste opvang, over de nazorg waren ze wel goed te spreken.

Het kabinet wijst er woensdag in een brief aan de Tweede Kamer op dat de ''crisisrespons onder zeer complexe omstandigheden" plaatsvond en dat de ramp ''unieke uitdagingen'' met zich meebracht.

Dubbel

Het kabinet wil onder meer de informatievoorziening verbeteren. Nabestaanden klaagden na de ramp met de MH17 dat ze soms erg veel informatie kregen en dat veel daarvan dubbel was. Ook wordt gekeken hoe de Tweede Kamer in dit soort situaties het beste kan worden geïnformeerd.

Verder moet het ministerie van Buitenlandse Zaken bij crises in het buitenland een grotere rol krijgen en moet de hulpverlening van Rijksoverheid en gemeenten beter op elkaar worden afgestemd.

Vorig jaar kondigde het kabinet ook al stappen aan om de crisisbeheersing te verbeteren.

Video: De MH17-ramp in 60 seconden 

In zestig seconden: de MH17-ramp

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie