'Instellen van milieuzone blijft zaak van gemeente'

Milieuzones zijn een zaak van gemeenten. Dat zei minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) vrijdag naar aanleiding van een besluit van de Tweede Kamer over het opheffen van de milieuzones. 

De Tweede Kamer nam donderdag een motie van de VVD aan waarmee de milieuzones voor personenauto's aan banden moeten worden gelegd. Tweede Kamerlid Barbara Visser denkt dat er dankzij de motie "geen verkeersbord voor auto-pestzones komt en dus geen grondslag is voor handhaving en boetes."

Schultz (VVD) denkt zelf ook niet dat milieuzones de oplossing zijn voor de luchtproblemen. "Volgens mij kun je dat beter op een andere manier aanpakken dan een verbod." 

Maar gemeenten gaan volgens de minister over de aanpak van luchtvervuiling. "Zij mogen zelf bepalen op welke manier ze dat doen", lichtte Schultz toe. Volgens Schultz stelt de aangenomen motie alleen dat er niet één landelijk bord voor mag komen.

De minister gaat kijken naar de gevolgen van de motie. Een van de uitkomsten kan zijn dat elke gemeente met een eigen bord voor de milieuzone komt.

Slimmere oplossingen 

De minister heeft echter ook aangegeven dat steden volgens haar beter kunnen kijken naar "slimmere oplossingen" in plaats van milieuzones, zoals aanpassingen van rijroutes waardoor er minder langzaam verkeer komt en minder vervuiling.

Maar Utrecht koos eerder toch voor het weren van vervuilende personenauto's uit de binnenstad. Rotterdam wil er volgend jaar mee beginnen. De steden willen hier ook gewoon mee doorgaan.

Video: Schultz vindt milieuzones zaak van gemeenten

Schultz: Milieuzones zaak van gemeente

Rotterdam

In Rotterdam geldt al sinds 2007 een milieuzone voor vrachtverkeer. ''Wat ons betreft gaan we door met de invoering van de milieuzone op 1 januari", zegt verkeerswethouder Pex Langenberg. 

"Iedere Rotterdammer heeft recht op gezondere lucht 'Wij hebben als lokale overheid zelf de verantwoordelijkheid hierover. In Rotterdam is een meerderheid voor de milieuzone."

Utrecht

In Utrecht mogen dieselauto’s van voor 1 januari 2001 al het gehele jaar niet meer rijden in de binnenstad. Ook geldt er voor vrachtwagens al een milieubeperking vanaf 2007, die in 2013 is aangescherpt.

Als het aan het Utrechtse stadsbestuur ligt, mogen ook de niet-elektrische brommers, scooters en snorfietsen vanaf 2020 het stadscentrum niet meer in.

Volgens Utrecht en Milieudefensie scheelt het weren van oude, vieze auto's uit het stadscentrum 30 procent roetuitstoot op jaarbasis. Het is echter nog niet bekend hoe Utrecht zal reageren op het besluit van de Tweede Kamer. De verantwoordelijk wethouder was vrijdag nog niet bereikbaar voor commentaar.

Lees meer over:

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke ochtend rond 06.00 uur weten wat het nieuws wordt?
Tip de redactie