Spannende dag voor bungelende staatssecretaris Mansveld

Het is sterk de vraag of staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) kan aanblijven na de presentatie van het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie Fyra woensdagmiddag.

Mansveld staat al tijdenlang onder druk. Onlangs nog kwam ze in de problemen door de financiële chaos bij spoorbeheerder Prorail en een dreigend tekort van 475 miljoen euro op spoorprojecten. 

Ze wist zich ook na een urenlang debat niet te verzekeren van het vertrouwen van de Kamer om de problemen bij Prorail aan te kunnen pakken.

Dinsdag sloot ook de eigen PvdA niet uit dat het na de presentatie van de Fyra-rapporten einde verhaal is voor Mansveld.

Of ze kan aanblijven hangt samen met de rol van de staatssecretaris rond het echec rond de hogesnelheidstrein.

Niet op de hoogte

Tijdens het verhoor van Mansveld door de enquetecommissie eerder dit jaar stelde zij dat ze destijds niet op de hoogte was van twijfels over de betrouwbaarheid van de Fyra-treinen en schreef ze aan de Kamer verrast te zijn over de slechte prestaties van de V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda. 

Tijdens de verhoren bleek echter dat waarschuwingen bij het ministerie wel bekend waren en is het dus de vraag of ze de Kamer wel goed heeft geïnformeerd. 

Ook zei ze tot verbazing van de commissie dat ze de problemen vooral een zaak van de vervoerder vindt en dat haar mogelijk verweten kan worden dat ze de inspectiedienst ILT niet eerder naar de treinen liet kijken.

Livestream: Presentatie van het Fyra-rapport

Europese regels

Mansveld stelde dat dit niet kon op basis van Europese regels, maar volgens de commissie kan dit wel als er serieuze twijfel bestaat over de prestaties en veiligheid van de treinen.

De Fyra, die vanaf eind 2012 ging rijden tussen Amsterdam en Brussel, werd al na een paar weken weer uit de dienstregeling genomen door aanhoudende problemen.

Video: De Fyra, van idee tot ondergang

Lees meer over:
Tip de redactie