Prorail en NS werken samen tegen problemen spoor

De directies van de NS en Prorail gaan samenwerken binnen een stuurgroep om zo tot een gezamenlijke aanpak te komen en een einde te kunnen maken aan de voortdurende problemen op het spoor.

Problemen zoals vertragingen bij extreem weer en computerstoringen die grotendeels worden toegeschreven aan de strikte scheiding tussen beide spoorbedrijven. 

Dat schrijft de Volkskrant donderdag op basis van stukken van de centrale ondernemingsraad van Prorail, die in het bezit zijn van de krant. 

Het vormen van een stuurgroep, onder roulerend voorzitterschap van de president-directeuren van de NS en Prorail, is de wens van de Tweede Kamer en staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Een woordvoerder van Prorail heeft tegenover de Volkskrant bevestigd dat beide spoorbedrijven nauwere samenwerking zoeken.

"Maar dit is geen nieuw bestuur dat beide bedrijven gaat leiden." De NS voegt daaraan toe dat de oprichting van de stuurgroep niet betekent dat de splitsing tussen de NS de Prorail in de praktijk ongedaan wordt gemaakt.

Raakvlakken

De stuurgroep richt zich alleen op terreinen waar de bedrijfsvoering van NS en Prorail raakvlakken hebben. "Daarvan hebben we gezien naar aanleiding van de recente winters dat we efficiëntieslagen kunnen maken en zo knelpunten en verstoringen eerder kunnen oplossen", zegt een woordvoerder van de NS.

NS en Prorail zijn het nu regelmatig oneens over de aanpak van vertragingen en verstoringen. Zo wil Prorail liefst het aantal wissels reduceren maar wil NS juist zo veel mogelijk wissels behouden. 

Belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV stelt in een reactie dat de vorming van een stuurgroep 'slechts een eerste stap is in de richting van een betere aansturing'. Wat betreft de organisatie zouden ook andere spoorbedrijven als Arriva en Veolia bij de groep betrokken moeten worden. 

Lees meer over:
Tip de redactie