Kamer wil snellere intercity's

De Tweede Kamer wil dat nieuwe intercity's voortaan tweehonderd kilometer per uur gaan rijden waar dat mogelijk is. 

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) moet met de NS gaan afspreken dat nieuw aan te schaffen materieel op deze snelheid is berekend.

Het plan van de ChristenUnie en GroenLinks kreeg dinsdag de steun van een meerderheid in de Kamer. ''De reistijd tussen de Randstad en de rest van Nederland moet korter. NS moet hier bij de komende bestellingen van nieuwe treinen rekening mee houden", aldus Carla Dik-Faber van de ChristenUnie.

Hanzelijn

Nu kan op enkele plekken in Nederland al 200 kilometer per uur worden gereden. Dat is onder meer het geval op de nieuwe Hanzelijn, waar wordt gewerkt met een Europees veiligheidssysteem. Veel treinen kunnen nu echter niet harder dan 140 kilometer per uur.

''Geleidelijk kunnen ook andere spoorlijnen worden aangepast voor hogere snelheden. Kansrijk zijn de trajecten Utrecht-Eindhoven, Gouda-Utrecht-Arnhem, Zwolle-Groningen/Leeuwarden en Amersfoort-Apeldoorn", vindt Dik-Faber.

Omdat de NS vaak tientallen jaren met materieel doet, moet er volgens de ChristenUnie en GroenLinks nu worden ingezet op snelle uitvoeringen.

Lees meer over:
Tip de redactie