'Onveilig als piloot 12,5 uur werkt'

Een Kamermeerderheid vindt dat piloten bij nachtvluchten niet langer dan 10 uur achtereen mogen vliegen. Dat zou niet veilig zijn.

Dinsdagmiddag is een motie daarover van SP-Kamerlid Farshad Bashir aangenomen. Tegenover NU.nl verklaart het Kamerlid dat niet het vliegen zelf, maar vooral de landing dan riskant zou kunnen zijn.

Aanleiding voor de motie was een voorstel van het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart EASA. Die wil de werktijden van twee piloten tijdens een nachtvlucht oprekken tot maximaal 12,5 uur.

Omdat er dan maar twee piloten aan het werk zijn, is er in dat geval geen kans om elkaar af te lossen. 

Veiligheid

Bashir vreest dat niet alleen prijsvechters zoals Ryanair, maar ook andere maatschappijen hun piloten langer zullen laten vliegen. "Ik verwacht dat ook andere luchtvaartmaatschappijen dat gedrag zullen overnemen om concurrerend te kunnen blijven. Dan kan de veiligheid in het geding komen." 

Dat lijkt ook vakbond De Unie een "logisch gevolg", omdat de gevestige maatschappijen bijna alleen op personeelskosten kunnen concurreren. De bond die in de luchtvaartsector alleen het cabine- en grondpersoneel vertegenwoordigt, kan zelf niet inschatten of de lengte van 12,5 uur onverantwoord is.

Uiterste grens

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers VNV heeft zich dinsdag bezorgd over het voorstel uitgelaten in De Telegraaf. Volgens VNV-vicepresident Steven Verhagen is tien uur achter elkaar werken 'de uiterste grens'.

"Dit gaat geheid fout. Door oververmoeidheid, concentratieverlies en slaapproblemen kunnen 's nachts levensgevaarlijke situaties in de cockpit ontstaan", zei hij tegen de krant. Ook vindt Verhagen dat er op langere nachtvluchten voor de veiligheid een derde piloot bij moet zijn. 

Onverantwoord

Bashir vroeg in zijn motie verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) om zich tegen het voorstel van EASA te verzetten. Uit verschillende onderzoeken, waarvan een deel door het agentschap zelf is uitgevoerd, zou blijken dat 's nachts 10 uur achter elkaar vliegen nog verantwoord zou zijn.

Minister Melanie Schultz van Haegen heeft twee weken geleden tijdens een algemeen overleg nog gezegd dat EASA rekening houdt met meerdere wetenschappelijke studies en adviezen over de relatie tussen vermoeidheid en werktijden. 

Risico's

"Met de voorstellen wordt het veiligheidsniveau ten opzichte van de huidige regelgeving niet verlaagd, maar wordt uitvoering gegeven aan een meer gebalanceerd en geharmoniseerd beleid om vermoeidheid bij boordpersoneel te voorkomen en daarbij de risico's voor luchtvaarpassagiers te beperken", stelde de minister.

Of staatssecretaris Mansveld tijdens de volgende bijeenkomst van de EASA-commissie verschil kan maken, is onduidelijk. Er zou onder de EU-lidstaten consensus zijn over de plannen, maar ook een aantal Scandinavische landen en Duitsland zouden op dit punt nog aarzelen.

Lees meer over:
Tip de redactie