Mansveld blij met reguliere dienstregeling NS

DEN HAAG - Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) is blij dat de NS weer de reguliere dienstregeling rijdt, na een week minder treinen te hebben ingezet vanwege de winterse omstandigheden. 

Dat zei ze vrijdag na afloop van de ministerraad.

Na de eerste sneeuwdag zei Mansveld vorige week dat de NS het ''zeer redelijk'' had gedaan. Een eindoordeel over afgelopen week had ze vrijdag nog niet. ''Ik heb nog niet alle cijfers gezien. Ik wil eerst het totaalplaatje zien voor ik een oordeel geef'', aldus de staatssecretaris.

Ze constateerde dat het op sommige plekken in Nederland goed is gegaan, maar dat er ook nog wel wat fout is gegaan.

Bij sneeuw en koude kan de NS besluiten minder treinen in te zetten. Dat moet chaos op het spoor, zoals in de vorige winter, voorkomen. Na de winter wordt deze regeling geëvalueerd.

Fyra

Mansveld heeft er ook vertrouwen in dat er uiterlijk volgende week vrijdag een alternatief is voor de uitgevallen Fyra-verbinding tussen Amsterdam en Brussel. De alternatieve trein kan dan zo snel mogelijk daarna gaan rijden. 

De staatssecretaris sprak eerder op de dag met NS-topvrouw Merel van Vroonhoven en met de Belgische NMBS-bestuurder Marc Descheemaecker. Ook belde ze met haar Belgische ambtsgenoot Jean-Pascal Labille om de situatie te bespreken. Hem zal ze binnenkort ook persoonlijk ontmoeten.

Constructief

Volgens Mansveld was het overleg constructief en wordt er hard gewerkt om tot een korte- en langetermijnoplossing te komen. Ook de infrabeheerders, zoals Prorail, denken goed mee, vindt Mansveld. Ze verwacht dan ook dat alle partijen zich volgende week in het plan kunnen vinden.

Zelf mikt Mansveld op een tijdelijke oplossing waarbij acht keer per dag een intercity gaat rijden. Die trein gaat niet over het hogesnelheidsspoor, waardoor de kans groot is dat ook Den Haag zal worden aangedaan. Daarnaast zullen de huidige treindiensten tussen Antwerpen en Roosendaal blijven bestaan.

Lange termijn

Voor de lange termijn weet Mansveld nog niet wat de beste oplossing is. Er zijn verschillende scenario's waarnaar wordt gekeken. Die moeten volgens de staatssecretaris aan de financiële, juridische en technische voorwaarden voldoen om te worden goedgekeurd.

De Fyra reed sinds begin december. Er was meteen al veel vertraging en uitval. Toen de trein onder winterse omstandigheden ook nog eens het plaatwerk verloor, besloot de NS de afname van Fyra's voorlopig te stoppen. Ook wil het bedrijf de schade op de Italiaanse producent AnsaldoBreda verhalen.

Lees meer over:
Tip de redactie