D66 en CDA willen enquête over Fyra

DEN HAAG - Oppositiepartijen D66 en CDA willen dat er een parlementaire enquête wordt gehouden over de falende Fyra.

''Een parlementaire enquête is een zwaar middel, maar nodig om de onderste steen boven te krijgen in dit rampdossier'', aldus D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven dinsdag.

Van Veldhoven bevestigde berichtgeving in het AD hierover. Ze vindt dat de politiek ''het zoeken naar de oorzaak van deze ellende niet voor zich uit kan schuiven."

Ze wil dat niet alleen de betrokken bedrijven onder de loep worden genomen, maar ook dat goed wordt gekeken naar de rol van de overheid bij de Fyra, die Amsterdam en Brussel met elkaar moet gaan verbinden.

Miljardenschade

Volgens CDA-Kamerlid Sander de Rouwe is de afgelopen jaren fout op fout gestapeld en moet het hele debacle rond de Fyra tot op de bodem worden uitgezocht. ''Alles bij elkaar - de aanleg en het feit dat er al 5 jaar niet wordt gereden - loopt de schade in dit dossier in de miljarden'', stelt hij. ''Er zijn enquêtes gehouden over kwesties waar het om veel minder geld ging.''

De parlementaire enquête moet aantonen welke beslissingen de overheid heeft genomen bij het verlenen van de concessie - het recht om op het Nederlandse spoor te rijden - aan de NS. Ook moet duidelijk worden welke besluiten zijn genomen rond de aanbesteding voor het bouwen van treinen aan AnsaldoBreda, de Italiaanse maker van de Fyra.

De Rouwe rekent erop dat een Kamermeerderheid de enquête steunt, zei hij op Radio 1.

Voorkomen

D66 en CDA hopen dat uit het onderzoek lessen te trekken zijn voor de toekomst. ''We moeten zorgen dat dergelijke fiasco’s met grote financiële gevolgen in de toekomst niet meer voorkomen'', aldus Van Veldhoven.

De Tweede Kamer vergadert dinsdagmiddag over de problemen met de Fyra.

Ramp

Voormalig NS-topman Frits Marckmann, die verantwoordelijk was voor de aanschaf van de V250 van het Italiaanse AnsaldoBreda, hekelt in gesprek met het Gazet van Antwerpen de fabrikant: "Ik vraag me sterk af met welk bedrijf we in zee zijn gegaan."

"Wat nu gebeurt, is een ramp. Voor mij is het duidelijk: de Italiaanse fabrikant van de Fyra neemt bestellingen aan die hij niet kan leveren."

Marckmann bevestigt dat er destijds twee opties waren voor een hogesnelheidstrein. "Je had Alstom, dat de TGV maakte maar enkel dubbeldekstreinen wilde leveren, en AnsaldoBreda. De Italianen zijn het beste uit de aanbesteding gekomen."

Lees meer over:
Tip de redactie