'Bezuinigingen maken OV uiteindelijk beter'

ROTTERDAM – Het zoeken naar bezuinigingen binnen het openbaar vervoer dwingt tot samenwerking en verbeteringen.

Voor de VVD moet er één goed functionerend systeem in de randstad komen. Vervoerders willen juist andere aanbestedingsregels.

Dat stelt VVD-kamerlid Charlie Aptroot tijdens een symposium van reizigersvereniging Rover over ‘ander geld voor openbaar vervoer’.

Tijdens de bijeenkomst werd nagedacht over de financiering van het ov nu er 97 miljoen euro bezuinigd gaat worden.

Efficiënter werken

Vervoersbedrijven en Rover pleitten nog voor afzien van de bezuiniging, maar kregen geen voet aan de grond. “Het besluit is genomen en daar wijken we niet meer vanaf”, stelt Aptroot tegenover NU.nl.

“Het moet gewoon. Punt. In het bedrijfsleven moet ieder jaar efficiënter worden gewerkt dus ook in het openbaar vervoer.”

Randstedelijk OV

Aptroot denkt dat er fors kan worden bezuinigd door minder overhead te hebben. Hij hekelt de vele verschillende organisaties die een stukje van OV in de randstad organiseren.

Liever zou hij zien dat er één orgaan komt dat dit doet en dat afdwingt dat er beter tussen bedrijven wordt samengewerkt. “Het maakt de reiziger niet uit wie de vervoerder is, maar wel of de bestemming goed kan worden bereikt.”

“Randstadrail is een voorbeeld van een waanzinnig succesvol project”, geeft hij als voorbeeld van regio-overstijgende samenwerking. Volgens Aptroot is de kwaliteit nog verder te verbeteren door de verbinding door te trekken naar Amsterdam en uiteindelijk Almere.

Aanjager

Juist de kostenbesparingen kunnen in zijn ogen dienen als een goede aanjager voor efficiëntere samenwerking. “Bezuinigingen is beter: Uiteindelijk haal je het beste uit mensen naar boven als er een schaarste is. Het wordt niet meteen makkelijker, maar het helpt bij de creativiteit”, stelt de politicus dan ook.

“Er is ook geen optie, want iedereen moet bezuinigen. Dat is het beeld voor nu en de komende jaren. Uiteindelijk wordt het OV beter van bezuinigingen.”

Meer visie

Bij de RET vallen de plannen voor bezuiniging slecht. Tegenover NU.nl stelt directeur Pedro Peters wel wat te zien in een betere samenwerking. Een enkele coördinator ziet hij wel zitten.

“Maar dan moet je wel een klein apparaat hebben met hoogwaardig opgeleide mensen”, stelt hij. “Je moet dan wel een overheidsorgaan hebben waar iemand aan het roer staat met visie, bevoegdheid en gezag.”

Autoriteit

Peter is al langer voorstander voor deze benadering. Hij pleitte al jaren geleden om een autoriteit te hebben naar het Londense-model. De overheid regelt daar de routes en vervoerders kunnen een onderdeel van de uitvoering hebben. “Dan heb je wel een systeem dat goed op elkaar is afgestemd.

De RET stelt sinds 2005 al veel kosten te hebben bespaard. Zo wordt personeel efficiënter ingezet, waardoor er 32 procent wordt bespaard.

Daarmee heeft het bedrijf een besparing 55 miljoen per jaar gerealiseerd. “Het is natuurlijk wel een schande dat wij als bedrijf dat niet eerder hebben gedaan”, erkent Peters.

Anders aanbesteden

Volgens Peters is er ook meer visie op aanbesteding noodzakelijk. “Nu is alles tot het kleinste detail geregeld tot de routes die bussen rijden en de frequentie aan toe”, stelt hij.

“Dat moet meer bij de vervoerders liggen, die alert en creatief moeten zijn. Het gevolg is nu dat je bij bezuinigingen busroutes gaat snijden op de automatische piloot.”

Ook Manu Lageirse, CEO van Veolia Nederland, hamert op de problemen van foutief aanbesteden. “Met het huidige dure aanbesteden ga je de 97 miljoen besparing niet redden”, stelt Lageirse in een reactie.

Tip de redactie