Geluiden over misstanden thuiszorginstelling 'onzinnig'

AMSTERDAM – Thuiszorginstelling Thuiszorg Service Nederland (TSN) zegt zich niet te herkennen in berichten over mogelijke misstanden bij de onderneming.

“Incidenten heb je overal. Maar zeggen dat onze zorg ondermaats is of dat onze mensen worden onderbetaald, dat is onzinnig”, aldus algemeen directeur van TSN Jan Torny tegenover NU.nl.

Torny reageert daarmee op SP-kamerlid Renske Leijten die woensdag meldde een onderzoek naar misstanden bij de thuiszorginstelling te zijn gestart.

Volgens Leijten bereikt haar een “alarmerende stroom van mails en telefoontjes met klachten van klanten en personeel”. De kritiek zou zowel gaan over de kwaliteit van de zorg als de arbeidsomstandigheden bij TSN.

Salarissen

“Dat onze zorg onder de maat is, daar herken in me absoluut niet in”, zegt Torny. De directeur erkent wel dat er dit jaar technische problemen zijn geweest met het verwerken van uren en salarissen, waarvan medewerkers de dupe zijn geworden.

De overgang op een nieuw systeem zou niet vlekkeloos zijn verlopen, waardoor personeel soms te weinig salaris kreeg of veel te laat werd uitbetaald. Torny: “Dat was erg vervelend en ik begrijp heel goed dat mensen daarover klagen. Het is inmiddels wel verleden tijd en ik maak me sterk dat de klachten daarover ook zijn opgehouden.”

Dat laatste klopt volgens Leijten niet, het kamerlid zegt meldingen van personeel te blijven ontvangen.

CAO

“Een zeker iemand mailde dat hij of zij zich 'kapot' werkte voor 267 euro voor 28 uur werk", vertelde Leijten aan NU.nl. Een normaal uurloon, zegt Torny. “De eerste medewerker die vindt dat we niet conform de CAO betalen is van harte uitgenodigd zich bij mij te melden.”

Torny ontkent bovendien fel dat er problemen zijn met de kwaliteit van de thuiszorg. Ingaan op individuele gevallen doet hij liever niet, “maar om generiek te zeggen dat de onze zorg ondermaat is, dat is onzin.” “Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar dat is absoluut niets structureels.”

Blijken

“Het zal allemaal wel uit ons onderzoek blijken”, reageert Leijten op de weerleggingen van TSN.

“Als blijkt dat klachten onterecht zijn of dat alles inmiddels is verbeterd, dan is dat alleen maar mooi. We hebben in ieder geval genoeg aanleiding om het allemaal eens in kaart te gaan brengen.”

Lees meer over:
Tip de redactie