'Ov-chipkaart jaagt reizigers bus uit'

AMSTERDAM - De introductie van de ov-chipkaart in Zuid-Holland zorgt ervoor dat het aantal reizigers met het openbaar vervoer met 12,5 procent daalt.

Dat heeft de SP becijferd aan de hand van een rapport dat is opgesteld door ambtenaren van de provincie Zuid-Holland.

De provincie kwam al in 2008 tot de conclusie dat het aantal ov-reizigers bij het afschaffen van de strippenkaart met 7,5 procent zou dalen. Prijsstijgingen zorgen er volgens de SP voor dat dit percentage anno 2010 is gestegen tot 12,5 procent.

In de praktijk komt dat er op neer dat een op de acht reizigers het openbaar vervoer zal mijden. Het zou dan gaan om zo'n 83.000 mensen.

Kosten

De reden voor de uittocht zijn de oplopende kosten voor gebruik van het openbaar vervoer met de ov-chipkaart. Je betaalt immers niet meer per zone, maar per kilometer. Voor veel forensen betekent dit een hogere ritprijs.

De SP vreest dat de teruglopende reizigersaantallen ervoor zorgen dat de tarieven verder omhooggaan, gezien de belofte van Huizinga dat de overstap naar de ov-chipkaart opbrengstneutraal zal geschieden. Oftewel, de vervoerders mogen er qua inkomsten niet op voor- of achteruit gaan.

Drie miljoen

De uitstroom zou de vervoerders zo'n drie miljoen euro op jaarbasis kosten. De provincie weigert bij te springen, waardoor de vervoerders de kosten op hun klanten verhalen.

Inmiddels is het opstaptarief 11 procent gestegen, terwijl de kilometerprijs zo'n 10 procent duurder werd. Volgens de SP zijn de gemiddelde ritprijzen al met 28 procent hoger geworden.

Strippenkaart

De SP vraagt staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) om de strippenkaart niet verder af te schaffen. Sinds deze week kan in Rotterdam enkel nog met de ov-chipkaart gereisd worden.

"Deze cijfers zijn funest voor de groei van het openbaar vervoer. Hiermee wordt definitief het bewijs geleverd dat het zeker stellen van de winst van vervoersbedrijven belangrijker is dan de belangen van de reiziger", aldus SP-Kamerlid Emile Roemer.

"Sterker nog, die winstcijfers zijn zelfs belangrijker dan de mobiliteit van Nederland. We investeren miljarden in het openbaar vervoer en jagen vervolgens de reiziger keihard weer de auto in. Dat is onacceptabel en dat weet dit kabinet ook."

Tip de redactie