Kodak EasyShare V570 (review)

AMSTERDAM - Kodak verraste de fotografiewereld begin dit jaar met een dubbele-lens camera, de Easyshare V570. Het zou best een nieuwe trend kunnen zijn, want enkele weken geleden volgde de twee-lenzige Easyshare V610. De recensenten van LetsGoDigital gingen aan de slag met de V570. Lees hun oordeel hier.

Vanaf het moment dat de eerste geruchten over een nieuwe digitale camera van Kodak op gang kwamen en er lage kwaliteit productafbeeldingen verschenen, was de interesse meteen gewekt. Een digitale camera met een dubbele lens? Dit creatieve idee is in ieder geval interessant en het heeft Kodak gedurende deze periode de nodige wereldwijde aandacht opgeleverd.

'Zeer compact vormgegeven'

Compact

De Kodak EasyShare V570 zet de traditie van een strak vormgegeven EasyShare V-serie digitale camera voort. Deze serie bestaat nu uit vier digitale camera's, waarvan de Kodak V570 de eerste dual-lens digitale camera is. De camera is zeer compact vormgegeven en de zilverkleurige bies rondom de behuizing doet de Kodak EasyShare V570 zelfs nog dunner lijken.

Wanneer je de camera voor het eerst in de hand neemt voelt deze meteen degelijk en solide aan. Bij het activeren van de camera schuift de grote, ronde, metalen lensschuif zijwaarts, waarna twee verticaal geplaatste lenzen vrijkomen. We kijken nu rechtstreeks naar het dual-lens systeem.

Bediening

De Kodak EasyShare V570 is een camera met een beperkt aantal knoppen, wat de bediening zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk houdt. De Kodak V570 is dan ook een volautomaat; een camera om op een zo automatisch mogelijke manier een foto te schieten. Het menu van de camera is eenvoudig van opzet en laat bij iedere instelling per pagina zien wat de mogelijkheden voor het instellen zijn. Handig is daarbij dat de camera achttien talen ondersteunt, zodat een brede groep consumenten in de eigen taal het menu kan nalezen. Via het kleine joystickje navigeer je vlot door alle instellingen.

De Kodak V570 laat zich eenvoudig bedienen. Toch blijft het uniek dat een camera voor de amateur-fotograaf voorzien is van een zogenaamde dual-lens functie. Een dergelijk groothoek bereik is over het algemeen niet eens voor de geavanceerde (lees: duurdere) digitale camera weggelegd.

De 3x optische zoomlens heeft een bereik van 39 - 117mm, waarmee de gebruiker onder andere prima een portretje kan schieten. De groothoeklens is de ultieme lens voor de landschapfotograaf. Het verschil tussen de 23mm groothoek en de 39mm groothoek van de optische zoom is zeer groot en direct zichtbaar op de monitor.

'Vanaf 400 ISO is de ruis duidelijk aanwezig en dit is dus niet echt aan te bevelen'

Normaal staat de Kodak V570 camera standaard in de automatische ISO instelling. Je kunt dit ook wijzigen in 64, 100, 200, 400 en zelfs 800 ISO, hoewel deze laatste alleen beschikbaar is in een resolutie van 1,8 Megapixels. De ruiswaarden in de lage ISO reeks vallen een beetje tegen. Vanaf 64 ISO is er reeds sprake van licht zichtbare ruis waarbij de automatische ruisonderdrukking al sporen achterlaat. Bij deelvergrotingen zie je dan ook al snel een 'uitgeveegd' effect, de details worden wat smoezelig. Vanaf 400 ISO is de ruis duidelijk aanwezig en dit is dus niet echt aan te bevelen.

Geheugen

De Kodak V570 digitale camera is uitgerust met 32MB intern geheugen, waarvan 28MB beschikbaar is voor foto-opslag. Voor een vijf Megapixel camera is dit natuurlijk niet voldoende. In de hoogste kwaliteit kun je ongeveer 17 opnamen opslaan, wat ongetwijfeld een beetje magertjes is tijdens de vakantie.

Het is dan ook aan te bevelen direct een geheugenkaart aan te schaffen van bijvoorbeeld 256MB. Op een dergelijk kaartje passen ongeveer 159 opnamen of ruim 8 minuten aan video. De Kodak EasyShare V570 ondersteunt de Secure Digital of MultiMedia geheugenkaart. Aan de zijkant van de camera is het kaartslot geplaatst dat wordt afgedekt door een plastic dekseltje.

Het dual-lens systeem biedt perspectief en zal bij een deel van de consumenten direct in de smaak vallen. Het systeem lijkt echter nog niet volledig te zijn gerijpt en er is naar dan ook nog genoeg ruimte voor verbetering. De bediening is zoals we die van een Kodak EasyShare digitale camera gewend zijn, recht door zee en met de nadruk op gebruiksvriendelijkheid. De punten van kritiek lijken in evenwicht te worden gehouden door de positieve kanten van de camera. Kodak krijgt dan ook het voordeel van de twijfel en er is waardering voor het concept waarmee de Kodak EasyShare V570 bekend is geworden; 's werelds eerste digitale compact camera met dual-lens systeem.

• dual lens systeem
  • extreme groothoek
  • 2.5 inch LCD monitor