Sanyo Xacti E6 (review)

AMSTERDAM - Sanyo heeft een nieuw paradepaardje geïntroduceerd, de Xacti E6. De Sanyo Xacti E6 is uitgerust met een monitor van maar liefst 7,32 cm (3-inch)! Sanyo is een van de eerste fabrikanten die de stap naar 3-inch maakte. Deze camera wordt deze week getest door LetsGoDigital.

Naast deze grote monitor zien we een ander interessant kenmerk dat op dit moment uniek is, de zogenaamde Touch-sensor. Deze functie is in de ontspanknop ingebouwd en komt er in feite op neer dat de weg naar het maken van een opname versneld wordt. Door alleen al de ontspanknop lichtjes met een vingertop aan te raken staat de Sanyo E6 camera klaar om de opname te maken.

Fraai ontworpen

De Sanyo Xacti E6 is een fraai ontworpen digitale camera met sierlijk afgeronde hoeken. De behuizing voelt solide aan en straalt kwaliteit uit. De ontwerpers van de Xacti E6 hebben verschillende nieuwe technieken toegepast, zoals een nieuw 3-inch formaat LCD display met vernieuwde G.U.I (Graphics User Interface) structuur en de zogenaamde Touch sensor knop.

Het compacte formaat leent zich uitstekend voor een klein geheugenkaartje zoals de Secure Digital (SD). Dit kaartje wordt onderin de camera gestoken in het compartiment waar ook de accu wordt geplaatst. Sanyo heeft vooral op het gebied van video functies en snelheidsverbeteringen met betrekking tot de scherpstelling en ontspanknop veel kennis vergaard. Ook bij de Xacti E6 laat Sanyo zich weer gelden, zowel op video gebied (MPEG 4) als op snelheid met de integratie van de Touch sensor knop.

Optische zoeker

Nog niet zo heel lang geleden werd de optische zoeker van een digitale compact camera als een belangrijk onderdeel beschouwt. Tegenwoordig eist de monitor absoluut de hoofdrol op en wordt het 'gouden moment', het bekijken van de vastgelegde momenten, ten volle beleefd op minimaal een 2.5-inch formaat display. De Sanyo Xacti E6 is uitgerust met een zeer fraai formaat 3-inch display.

Het aantal instellingen dat direct achter de knoppen van de Sanyo E6 digitale camera zit verborgen is niet erg groot. Dit is ook geen bezwaar daar de Sanyo Xacti E6 als een zogenaamde point-and-shoot camera wordt beschouwd. Via het groot formaat LCD scherm wordt de informatie via duidelijke en kleurrijke pictogrammen weergegeven. Wie de camera voor de eerste keer activeert wordt verwelkomd met gesproken commentaar. Als dit na enige tijd gaat storen dan kan de stem via het menu uitgeschakeld worden.

Zinvol

Naast de 6 Megapixel resolutie kent de camera een geïnterpoleerde resolutie instelling van 10 Megapixels. Op zich zien de opnamen in een dergelijke resolutie er behoorlijk goed uit, maar zinvol is de kunstmatige verhoging nauwelijks. De beperking van de compressie en de mogelijkheid om alleen in JPEG op te slaan maken het corrigeren van de opnamen lastig.

Om een goede belichting mogelijk te maken kent de Sanyo Xacti E6 3 soorten meetsystemen. Voor wie nog iets dieper in de instellingen wil duiken komt de witbalans tegen. Hoewel het aantal opties met de witbalans instelling vrij beperkt is, slechts vijf instellingen, is het gebruik ervan in bepaalde situaties zeker aan te raden.

Geheugenslot

Tegenwoordig kennen de digitale (compact) camera's een gemene deler: de Secure Digital geheugenkaart. Ook de Sanyo Xacti E6 is voorzien van een geheugenslot waarmee de Secure Digital (SD) kaart wordt ondersteund. Daarnaast is er een intern geheugen van 16MB, dat op zich niet veel voorstelt. Met een resolutie van 6 Megapixels is er meer nodig dan de 16MB en het is dan ook verstandig onmiddellijk te denken aan een uitbreiding in de vorm van een extra Secure Digital kaartje.

De nieuwe Xacti E6 is een prima camera die veel gebruikersgemak biedt voor zijn geld. Een goede beeldkwaliteit, een sterke vriendelijke bediening en door het compacte formaat gemakkelijk mee te nemen. Het zijn voornamelijk de innovatieve kenmerken van de Sanyo Xacti E6 die de camera boven de concurrentie laat uitstijgen. Perfect is de Sanyo E6 niet, maar dat we hier te maken hebben met een sterk concept is duidelijk.

• Groot 3-inch formaat LCD display
  • Gebruiksvriendelijke menu
  • Compact formaat