Canon EOS 5D (review)

AMSTERDAM - Nu Kodak is gestopt met de productie van de Pro SLR, is Canon de enige fabrikant die een digitale reflex camera (D-SLR) heeft met fullsize beeldsensor. Tot voor kort was dat alleen nog de EOS-1Ds Mark II: een erg mooie, maar ook grote professionele D-SLR camera voor een aanzienlijke prijs. Een oplossing is de Canon EOS 5D. Dit is een relatief compacte professionele camera met indrukwekkende specificaties. Deze camera wordt deze week getest door LetsGoDigital.

Een sensor van 12 Megapixels levert grote bestanden. Om die snel te kunnen verwerken wordt de DIGIC II processor gebruikt, de sterke troef van Canon. De DIGIC II processor is in staat om grote hoeveelheid data te verwerken. De DIGIC II processor weet de beelden snel in de buffer te plaatsen en de buffer snel te legen. Op papier kunnen 60 JPEG beelden in de buffer, of 20 RAW beelden. Het aantal hangt af van de gebruikte gevoeligheid, hoe hoger de gevoeligheid des te lager is de buffer. Maar met 60 JPEG beelden is de buffer enorm te noemen!

Handbereik

Dankzij een nieuw ontworpen handgreep ligt de Canon EOS 5D erg goed in de hand. Ook fotografen met kleinere handen zullen geen probleem hebben om de EOS 5D reflex goed vast te houden. Alle knoppen liggen prima onder handbereik. Alles aan de 5D is perfect afgewerkt. De optionele verticale grip zal de handligging wel ten goede komen. Bovendien heb je dan ook een tweede ontspanknop. Iets wat bij portretten bijvoorbeeld erg handig kan zijn. Het maakt de camera wel wat groter, wil je compact reizen dan laat je de grip gewoon lekker thuis.

Bediening

Omdat de Canon EOS 5D zoveel lijkt op een EOS 20D, is het niet meer dan logisch dat de EOS 5D zich op eenzelfde manier laat bedienen. Daar is overigens niets mis mee, de EOS 20D is tenslotte een prettig te bedienen camera. Wat wel opmerkelijk is, is dat de EOS 5D in bediening duidelijk afwijkt van de EOS-1D serie. Een belangrijk deel van de kopers zal de EOS 5D gebruiken naast de EOS-1Ds Mark II. Je moet dan wel steeds even omschakelen. Maar zoals gezegd is de EOS 5D eenvoudig te bedienen, dus veel problemen zal het niet opleveren.

Scherm

Bij het terugkijken van de beelden op de camera zelf, heb je erg veel profijt van het grote scherm met een doorsnede van 2,5-inch. De scherpte is er goed op te controleren, en met de joystick maak je snel een rondje door het beeld. Door op Info te drukken wordt een histogram getoond, via het menu is te kiezen voor een grijswaarden histogram of RGB. Vaar echter niet blind op het histogram als je in RAW werkt.

Alle fotografische functies zijn direct op de camera te bedienen. En zo hoort het ook met een camera van dit niveau. Uiteraard heeft de Canon EOS 5D de beschikking over volledig automatische belichting (P), over een volledige handmatige belichting en alle mogelijkheden die er tussen zitten.

Gevoeligheid

Voorop bij het bovenste LCD zit een drietal knoppen dat een dubbele functie heeft. Wat er ingesteld wordt hangt af of met het voorste of achterste wiel gewerkt wordt. Het is even wennen, maar dan is het simpel. Een van de instellingen die zich daar bevindt is de gevoeligheid. Die loopt standaard van ISO 100 tot 1600, maar is via het menu uit te breiden tot ISO 50 en ISO 3200. Alle gevoeligheden zijn uitstekend in te zetten. Ook ISO 3200 levert nog prachtige ruisarme beelden.

Om het beeld op te slaan is de Canon EOS 5D voorzien van ruim voldoende mogelijkheden. Drie verschillende resolutie, met ieder twee keuzes voor de JPEG compressie zijn naast RAW mogelijk. En je kunt ook RAW en JPEG tegelijk opslaan, waarbij voor de JPEG alle opties open staan. Dat is erg netjes en geeft veel vrijheid. De algoritmes die Canon gebruikt om JPEG te maken zijn erg goed, pas bij lage resoluties en de hoogste compressie begin je artefacten te zien. De JPEG in de hoogste stand ligt erg dicht bij een naar TIFF omgezet RAW beeld.

Buffer

De buffer van de Canon EOS 5D is enorm, er passen 60 JPEG beelden van de beste kwaliteit in of 17 RAW foto's. Tijdens het bufferen, worden de beelden tegelijkertijd naar de geheugenkaart geschreven, zodat er heel efficiƫnt met het werkgeheugen wordt omgegaan. De DIGIC II processor bewijst ook hier goede diensten. Het gebruik van een snelle kaart, zoals de SanDisk Extreme III, is aan te raden.

De Canon EOS 5D is gepositioneerd tussen de populaire semi-professionele EOS 20D en de echte professionele werkpaarden van de EOS-1D serie. Hij vult heel mooi het gat in de reeks op en de EOS 5D doet dat meer dan overtuigend. De Canon 5D is meer dan aan te raden, een absolute must voor de Pro, maar ook voor diegene die een tree hoger wil, uitmuntend!

• Hoge resolutie
  • Full frame sensor
  • Groot bruikbaar ISO bereik