'Ga bij zwemrace vooral nooit te snel van start'

De SingelSwim, die 19 juni plaatsvindt in Utrecht, is een unieke maar ook zware ervaring. Daarom geeft meervoudig zwemkampioen Pieter van den Hoogenband deelnemers tips om de 1,2 of 2 kilometer door de Utrechtse Singel zo goed mogelijk te voltooien.

Met de bijzondere zwemtocht wordt geld ingezameld voor onderzoek naar de spierziekte FSHD, een nieuwe gen-correctiemethode waar het Hubrecht Instituut in Utrecht zich in heeft gespecialiseerd.

ONVZ Zorgverzekeraar is partner van de SingelSwim om deelnemers aan de zwemtocht goed voor te bereiden. De belangrijkste les die ONVZ-vitaliteitsambassadeur Van den Hoogenband heeft, is: ga niet te snel van start. “De meeste deelnemers zullen goed zijn voorbereid en zullen veel zin hebben om snel in het water te plonsen”, lacht hij.

“Maar hou jezelf een beetje in bedwang. Verbruik niet al je energie in de eerste helft van de race, want dan ga je de tweede helft kapot. En dat is doodzonde: je moet vooral ook genieten van de tocht.”

Technische sport

Verder moeten deelnemers nooit vergeten dat zwemmen een technische sport is. “Een goede techniek is het halve werk”, legt Van den Hoogenband uit. “Zeker als je moe wordt, kan de focus op die techniek erbij inschieten. Dan ga je alleen maar rammen, zeker bij de borstcrawl.”

Blijf nadenken wat de juiste houding is om door het water voort te bewegen. “Deel je lichaam denkbeeldig door midden en hou je linker arm en hand aan de linker kant van je de middenlijn”, schetst de zwemkampioen. “Als dat niet lukt, ga je zwalken. En dat is niet handig: dat kost alleen maar energie die je hard nodig hebt.”

Liters zweet

Een laatste tip is om vooral van tevoren genoeg te drinken. “Veel zwemmers denken daar vaak niet aan, omdat je in het water niet merkt hoeveel zweet er tijdens het sporten uit komt”, vertelt Van den Hoogenband. “Maar bij een goede training was ik binnen no-time twee liter kwijt. Op zo’n moment is er altijd het risico dat het lichaam uitgedroogd raakt”

Inschrijving voor de SingelSwim kan nog tot en met 15 juni 20.00 uur via de website www.singelswimutrecht.nl

Tip de redactie