Omzet Europese webwinkels gestegen naar 530 miljard euro

De omzet van Europese webwinkels is het afgelopen jaar met 15 procent toegenomen tot 530 miljard euro. Voor dit jaar wordt een omzet van 602 miljard euro verwacht.

Dat blijkt uit een rapport van Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor e-commerce.

Het Verenigd Koninkrijk (33 procent) vertegenwoordigt het grootste aandeel van de Europese e-commerce markt. Ook is het percentage consumenten dat online winkelt het hoogst in het Verenigd Koninkrijk (87 procent), gevolgd door Denemarken (84 procent) en Duitsland (82 procent).

In Roemenië, Macedonië en Bulgarije wordt het minst online gewinkeld. Desalniettemin was de groei in e-commerce het afgelopen jaar het grootst in Centraal- en Oost-Europese landen. In Roemenië steeg de omzet met 38 procent, in Slowakije en Estland met 35 procent, in Oekraïne met 31 procent en in Polen en Bulgarije met 25 procent.

Verder bestelde 33 procent van alle online shoppers iets uit een ander land, waarbij Luxemburg, Rusland en Zwitserland de populairste buitenlanden waren om iets te kopen.

Jonge generatie

Het doen van online aankopen is het populairst bij de jongere generatie. Twee derde van de 16- tot 24-jarigen koopt regelmatig iets online, tegenover een derde van de 55- tot 74-jarigen.

Het rapport benoemt ook enkele ergernissen van mensen die online aankopen doen. De drie belangrijkste klachten gaan over de leveringssnelheid, technische problemen en beschadigde aankopen.

Het aantal bedrijven met meer dan tien werknemers dat een website heeft, steeg van 67 procent in 2010 naar 77 procent in 2016. Toch verkoopt slechts 18 procent van alle bedrijven zijn product(en) via de website.

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Emile Stuy van Anker Stuy wil een duidelijke agenda voor zijn buitenlandse reizen: 'Rondhangen stuit me tegen de borst.'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie