Oudste familiebedrijf: 'Als we ooit moeten verkopen, is dat maar zo'

Het oudste familiebedrijf van Nederland, KnaapenGroep uit Son, vierde vorige maand zijn 365-jarig bestaan. Toch hoeft het bedrijf van directeur Bart Knaapen (elfde generatie) niet koste wat kost binnen de familie te blijven. "Als we het ooit moeten verkopen, dan is dat maar zo."

Knaapen werd in 1652 opgericht en is van oorsprong een schildersbedrijf, maar werd door de vader van Bart Knaapen omgebouwd naar een renovatiebedrijf dat voornamelijk voor wooncorporaties werkt.

"Hij wilde meer in contact komen met bewoners", vertelt Knaapen, die nu ruim vijf jaar aan het roer staat van het familiebedrijf. "Hij wilde wijken beter maken en was sociaal erg betrokken."

Van de ongeveer honderd medewerkers die het bedrijf momenteel telt, zijn er drie afkomstig uit de familie Knaapen: Bart, zijn broer Coen (projectleider) en zijn zus Anneke (sociaal projectbegeleidster).

Om iets te kunnen zeggen over een eventuele twaalfde generatie in het familiebedrijf is het nog veel te vroeg. "Van onze kinderen is de oudste nu zeven. En tot nu toe zijn het meer slopers dan bouwers gebleken."

"Maar even serieus: als er geen opvolger uit de familie zou komen, zie ik dat niet als een probleem", aldus Knaapen. "Wat dat betreft ben ik heel nuchter en realistisch: wij zijn verantwoordelijk voor de honderd medewerkers van ons bedrijf, en nog eens honderden andere belanghebbenden, als je het wat breder trekt. Het is belangrijk dat het goed gaat met die mensen."

Daar komt bij dat de twaalfde generatie een baan in het familiebedrijf wellicht nooit gaat ambiëren. "Zoiets moet je ook niet afdwingen. Zo dacht mijn vader erover en zo denk ik ook."

Uitbreiding

Ook uitbreiding is vooralsnog niet aan de orde. "We hebben momenteel niet de ambitie om heel erg te groeien, dat hebben we de laatste jaren al gedaan. We kennen alle projecten en alle mensen die voor ons werken, en da's heel prettig", vindt Knaapen. "Wij willen niet de nieuwe BAM of Heijmans worden. Met een omzet van 40 miljoen euro hebben we het gewoon goed."

Wat wel een belangrijk speerpunt blijft de komende jaren, is innovatie. "Innovatie moet verweven zijn in je bedrijf. Ook tijdens crisissen zijn wij altijd in staat gebleken te innoveren. Stilstand is achteruitgang. Wij hebben een jong managementteam, dat vaak met nieuwe ideeën komt. Ik geloof sterk in evolutie in plaats van revolutie: je moet continu kleine stapjes zetten."

Lees meer over:

Ondernemen in de zomer

Ondernemen in de zomer
Het weer is essentieel voor de bedrijfsvoering bij bootverhuurder Pieter Jongschaap in Kalenberg, vlak bij Giethoorn.

De werkdag van

De werkdag van
Emile Stuy van Anker Stuy wil een duidelijke agenda voor zijn buitenlandse reizen: 'Rondhangen stuit me tegen de borst.'

In de praktijk

In de praktijk
Volgens ondernemer Jan van Zon willen mensen steeds grotere en gekkere caravans en campers.
Tip de redactie