'Groei kaaswinkels komt vooral door opkomst Nutella-shops onder de kaas'

Het aantal kaaswinkels in Nederland is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) de afgelopen tien jaar flink gegroeid. Toch is het geen landelijke trend, zegt kaasondernemer Roel Tromp van Kaashuis Tromp in deze editie van In de Praktijk.

"Ik was eerlijk gezegd verrast door de publiciteit", zegt hij. De groei heeft voornamelijk plaatsgevonden in Amsterdam. Het gaat om een toename van maar liefst 80 procent, zei ook het CBS. "Het zijn bijna allemaal souvenirshops die heel weinig van doen hebben met speciaalzaken zoals die van ons."

De groei komt voor rekening van de 'Nutella-shops' onder de kaaswinkels?

"Ja dat is treffend omschreven, het zijn toeristenwinkels. Je kunt er kaas halen om mee naar je thuisland te nemen. Verder niets. Je kunt niets proeven, er wordt niets anders verkocht, er is geen expert aanwezig. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de kaas. Die is zeer beperkt, terwijl mensen er wel het dubbele voor betalen. Dat komt doordat de meeste winkels op plekken zitten die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Er zal buiten de Randstad heus groei zijn in het aantal kaaswinkels, maar deze is inferieur aan de enorme toename van dit soort winkels in de Randstad. Aan de ene kant is het natuurlijk goed om de Nederlandse kaas te promoten, maar als kaaskenner moet ik toch concluderen dat dit slecht is voor ons imago. Wie zich begeeft in de Nederlandse kaasmarkt leert al snel dat er veel beter te krijgen is."

Wat is er mis met de kwaliteit van de kaas in de toeristenshops?

"We zijn in Nederland beroemd geworden om onze heerlijke kaas door de goede kwaliteit van onze melk. Ook zijn we verantwoordelijk voor twee belangrijke innovaties, namelijk gatenkaas en kaas met minder zout. De kazen uit de souvenirshop zijn een typisch voorbeeld van 'smaakvervlakking', een trend die al langer gaande is in onze maatschappij en veel breder is dan alleen deze winkels.

Veel consumenten zijn niet meer bereid om geld uit te geven voor echt goede producten. Dat komt door de supermarkten. Door de prijzenoorlog moeten zij veelal geld inleggen op producten zoals koffie en bier. Mede daarom zijn ze zich meer gaan richten op verse waar, zoals brood en kaas. Hun businessmodel is echter gericht op winst. Dan lever je in op kwaliteit: de consument betaalt minder, maar krijgt ook minder smaak."

Heeft u als ondernemer last van deze 'smaakvervlakking'?

"Ik heb groot respect voor supermarkten en ik begrijp hun verdienmodellen. Maar als ik bij de Albert Heijn op de broodafdeling kom, dan zie en proef ik absoluut geen 'liefde en passie' in het brood. Als het gaat om kwaliteit, dan hebben de supermarkten de slag van speciaalzaken dik verloren. Het is niet moeilijk om je te onderscheiden op kwaliteit.

Er zijn in Nederland heel veel mensen met oog voor goede smaak. We trekken zelfs klanten weg bij de supermarkt. Wat dat betreft halen we misschien wel voordeel uit die vervlakking. Er is veel meer aandacht voor goed eten en dat vertaalt zich ook voor onze winkel in groei. We hebben nu veertien franchisewinkels. Dit jaar komen er waarschijnlijk twee bij. Er zijn misschien veel nieuwe spelers op de markt, maar als het gaat om echte speciaalzaken dan valt de concurrentie reuze mee."

Hoe zorgt u ervoor dat consumenten naar uw winkel blijven komen?

"Mensen zeggen weleens tegen mij dat ik geel bloed door mijn aderen heb stromen. Ik zit al veertig jaar in het vak en vind het nog steeds het mooiste dat er is. Ik ben altijd op zoek naar de beste producten en rijd hiervoor zeker 50.000 kilometer per jaar door Europa. Een leuke baan, al is mijn vrouw het daar niet altijd mee eens! Ontwikkelingen in de markt kun je niet volgen vanuit je luie stoel.

In de winkel verkopen we zeker vierhonderd verschillende kazen en bijproducten uit heel Europa. Je kunt proeven en we kunnen er van alles over vertellen. Kom ik op een verjaardag bij vrienden, dan is de kaasplank aan het einde van de avond nog half vol. Komen ze bij mij, dan raakt deze leeg. Daar zit het verschil. Daar komen klanten voor terug en dat zijn heus ook toeristen. Die zijn meer dan welkom."

NUzakelijk vraagt wekelijks bedrijven die onderdeel van het nieuws zijn, wat dat nieuws voor de onderneming betekent.

Lees andere interviews in deze rubriek

Lees meer over:

Tips

Tips
Te heet op de werkvloer? Koel af met deze tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie