Zo kunnen ondernemers hun klanten beïnvloeden met neuromarketing

Ondernemers kunnen veel meer uit hun website of webshop halen door inzichten uit de neuromarketing toe te passen. Dat zegt beïnvloedingsexpert Dion van der Vaart, die onlangs een boek uitbracht over neuromarketing.

"Er zijn nog te veel websites die je - onbedoeld - het bos in sturen", vindt Van der Vaart. "Je ziet naast een aantal grote afbeeldingen vaak nog net een menu, maar voor de rest moet je het maar uitzoeken. De afbeeldingen moeten de site zogenaamd mooi maken, maar ze leiden alleen maar af."

De marketingdeskundige heeft zich meerdere jaren verdiept in neuromarketing; een onderzoeksmethode die volgens hem interessante inzichten oplevert.

"Neuromarketing is het meten van de effectiviteit van marketinguitingen op het brein. Het levert kennis op over beïnvloeding. Dat klinkt misschien niet fijn, maar uiteindelijk willen mensen graag beïnvloed worden. Het helpt hen bij het maken van een keuze; mensen hebben een hekel aan keuzestress."

NU.nl zet in samenwerking met Van der Vaart een aantal tips op een rij voor ondernemers die inzichten uit de neuromarketing willen toepassen.

Laat buttons vloeken op je website

"Het is verstandig om knoppen als 'ga verder' of 'winkelmand' qua kleur sterk te laten contrasteren met de rest van de website. Het is helemaal geen wetmatigheid dat groen de beste kleur is, hoewel groen vaak wordt geassocieerd met positiviteit. Met een groene achtergrond gaat die aanname niet op. Veel ondernemers zijn trots op hun huisstijl en vinden het daarom lastig om kleuren die daar niet bij passen te gebruiken, maar het werkt wel."

Minimaliseer de pijn van het betalen

"Het gevoel van geld uitgeven kan ertoe leiden dat een netwerk in je hersenen oplicht dat refereert aan het gevoel van pijn. Dat negatieve gevoel kun je beïnvloeden, bijvoorbeeld door het euroteken voor een bedrag weg te halen. Een kleine webshop merkt misschien niet veel verschil, maar voor een grote speler als Coolblue heeft zoiets wel degelijk direct effect."

Communiceer (ook) in emoji's

"Als we sociale media gebruiken, komen er vaak emoji's voorbij. In webteksten gebeurt dat helemaal niet of nog veel te weinig. Het Britse woord van het jaar was in 2015 zelfs een emoji: het 'gezicht met tranen van geluk'. Emoties werken: ze roepen veel sterker een reactie op dan rationele, 'droge' argumenten."

Maak teksten niet te formeel

"Stop met zaaddodende zinnen; teksten zijn vaak veel te formeel. Gebruik simpele woorden en maak het makkelijk, want online hebben we nog te weinig tijd en vermijden we het liefst cognitieve inspanning. Makkelijk is dan positief."

Maak je website menselijk

"Het wekt een hoop ergernis op als je niet weet wie er bij een bedrijf werken. Laat daarom het gezicht achter je bedrijf zien. Want mensen maken contact met mensen. Kom niet met van die Amerikaanse stockfoto's waarop mensen met een tandpastaglimlach staan, maar huur liever een goede fotograaf in die bij je langskomt en professionele, geloofwaardige foto's maakt."

Tover je website om tot conversiemachine

"Een goede website moet een conversiemachine zijn, geen visitekaartje. Richt 'm vriendelijk in en durf in je content af te wijken van de rest. Veel ondernemers spreken het beloningscentrum van het brein aan, maar vergeten de hippocampus: het deel van de hersenen dat het meest nauw betrokken is bij geheugenvorming. Dingen die afwijken, vragen aandacht en worden beter opgeslagen."

Goede voorbeelden

Van der Vaart noemt Coolblue, Booking.com en mkb'er De Postwagen als voorbeelden van ondernemingen die online - al dan niet bewust - al goed gebruik maken van enkele inzichten uit de neuromarketing.

"Coolblue belooft 'alles voor een glimlach'. Alles is erop gericht de gebruiker te helpen", aldus Van der Vaart. "Booking.com is een machine die z'n weerga niet kent. Hoewel er mensen zijn die de vele verleidingstechnieken irritant zeggen te vinden, komt bijna iedereen weer terug, omdat mensen uiteindelijk wel tevreden zijn over het resultaat: een goed afgehandelde boeking. De Postwagen maakt slim gebruik van contrasterende buttons en heeft op de site een aantal triggers ingebouwd om mensen te beïnvloeden in hun keuze."

Lees meer over:

Tips

Tips
Te heet op de werkvloer? Koel af met deze tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Atilay Uslu van Corendon: 'Een paar uurtjes werken is ook gewoon stoom afblazen.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie