Exportwaarde Nederlandse danceoptredens stabiliseert op 130 miljoen euro

De exportwaarde van de Nederlandse danceoptredens bedroeg 130 miljoen euro in 2016. Daarmee lijken de buitenlandse opbrengsten van de muziekstijl gestabiliseerd.

Een jaar eerder was de exportwaarde van de optredens nog 126 miljoen euro, blijkt woensdag uit cijfers die ING opvroeg bij Buma/Stemra. Tot 2020 wordt een groei van gemiddeld 3,5 procent per jaar verwacht, waarmee de exportwaarde aan het eind van die periode op 150 miljoen euro zou uitkomen.

Tussen 2007 en 2014 nam waarde van de export van danceoptredens jaarlijks flink toe, met het verschil tussen 2009 en 2010 als hoogtepunt. Toen steeg de exportwaarde van de optredens in één jaar van 21 miljoen euro naar 49 miljoen euro.

Minder optredens

Een belangrijke reden voor de recente afvlakking van de exportgroei is dat het aantal optredens van Nederlandse dj's in het buitenland iets is afgenomen in 2016.

Zo'n 80 procent van de exportwaarde van dance is afkomstig van optredens van Nederlandse dj's in het buitenland. De overige 20 procent wordt betaald voor rechten voor het draaien van de muziek over de grens. 

Nederlandse dj's blijven populair in het buitenland. Van de top tien beste dj's van magazine DJmag zijn er zes van Nederlandse komaf. Samen verdienen de tien best betaalde dj's zo'n 245 miljoen euro per jaar.

Liefhebber

Ook de populariteit van de dancemuziek binnen Nederland blijft nog groot. Zo'n 46 procent van de Nederlanders zegt een liefhebber van dance te zijn.

50 procent van hen bezocht in de afgelopen maanden één of meerdere evenementen. Aan kleinschalige evenementen werd gemiddeld 99 euro uitgeven, tegenover 150 euro bij grootschalige evenementen.

Lees meer over:

Tips

Tips
Overweeg je om een ander bedrijf over te nemen? Lees eerst deze zes tips. 

De werkdag van

De werkdag van
Vivienne van Eijkelenborg van Difrax: 'Ik vind het lekker om rekkend en strekkend wakker te worden.'

In de praktijk

In de praktijk
De meeste buitenlandse werknemers komen naar Nederland vanwege de liefde, zegt Ilse Visser van wervingsbureau Undutchables. 
Tip de redactie